Apple og Starbucks valgte Thyme

Appen Thyme var «Pick of the week» forrige uke på alle Starbucks’ cafeer i USA.

48822 4508e original
Rådgiver Lars-Petter Windelstad Kjos, utvikler Elvis Nunez, prosjektleder Silje Høgaas, designer Thuy Gia Nguyen og utvikler Espen Almdahl. Foto: Hyper

Pick of the week (POTW) er et samarbeid mellom Apple og Starbucks hvor de ukentlig velger ut apps, sanger og bøker for iOS som de gir bort gratis til Starbucks’ kunder. Det er et eget håndplukket team bestående av representanter fra Apple og Staurbucks som velger ut hvilke apper som blir POTW.

– Vi ble kontaktet av Apple for noe tid tilbake med en forespørsel om vi var interessert i et samarbeid med Apple og Starbucks nå i sommer. Vi brukte ikke sånn kjempelang tid på å svare «Yes!» på den henvendelsen, innrømmer kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos.

Noen eksempler på apper som har slått an etter å ha blitt POTW er for eksempel «Angry Birds: Star Wars», «Shazam» og «Scribblenauts».

Thyme er en meget enkel og brukervennlig multitimer som gjør deg i stand til å holde styr på alle dine kokeplater, og på det du har i ovnen. Samtidig. I utviklingen av Thyme har vi lagt stor vekt på brukervennlighet gjennom stilsikkert design bygget på prinsippene til den kjente designeren Dieter Rams. Jeg vil tro at dette er en av årsakene til at Apple har valgt seg ut Thyme som sin favoritt, uttaler Thuy Gia Nguyen, designer i Hyper.

Over 100.000 nedlastinger på 24 timer

Appen var POTW i forrige uke og allerede etter første døgnet passerte Thyme over 100.000 nedlastinger. Starbucks har tilgjengeliggjort 1.500.000 kupongkoder til nedlasting av Thyme i USA via Starbucks appen eller via Starbucks Digital Network (landingssiden til Starbucks sitt WiFi

– Det er rett og slett helt fantastisk. Det finnes over 1.200.000 apper i AppStore og så langt vi vet er vi første norske app valgt ut til å bli POTW. Appen koster noen kroner i AppStore, så det skal bli veldig spennende å se om denne spredningen fører til økt salg også etter at samarbeidet med Starbucks og Apple er over, sier Windelstad Kjos.