Airbnb gjør verden mindre
Lanserer global kampanje med togsett i miniatyrverden.
Med utgangspunkt i nettjenesten Airbnb kan folk leie ut hele eller deler av sitt eget hjem for reisende på jakt etter overnatting. Nå lanserer hotell-utfordreren en kampanje der målet er å få verden til å føles mindre, et sted der det er lettere å få kontakt med fremmede mennesker og himmelstrøk.
Filmen, som er lage av TBWA\Singapore og produksjonsselskapet Six Toes TV Singapore, er skutt i én tagning og er helt fri for dataanimasjon. 30 mennesker brukte fem uker på å bygge det 85 kvadratmeter store togsettet som utgjorde hjertet av produksjonen. Mer enn 2400 håndverkstimer ble brukt på å skape et landskap ut av 20 kvadratmeter med kryssfinér, 12 liter med lim og mer enn 160 plater med polyboard.
– Når du går ombord i toget i denne filmen, blir du transportert til en magisk verden som representerer hjerte av Airbnb, sier Jonathan Mildenhall, som er Chief Marketing Officer i Airbnb.
– Hver gang du ser den oppdager du noe nytt som du ikke la merke til tidligere, noe som speiler opplevelsen mange mennesker har når de reiser med Airbnb.
I mediespilleren: reklamefilm og en minst like interessant bakomfilm.
Fakta om innspillingen:
- «Welcome to Airbnb» ble skutt i et varehus i Auckland, New Zealand. Ni «sirkusartister» stod parat til å bevege alle delene av toget for hånd der den slynget seg langs togsporene.
- Slottet i filmen er laget med en 3D-printer og er håndmalt murstein for murstein.
- Miniatyr-modellmakere og -malere lagde mer enn 100 unike trær, mer enn 60 håndlagde hus og 240 skreddersydde minitatyrblomster, gress og busker.
- Det ble laget 96 menneskefigurer og to hunder.
- Filmen har syv forskjellige lys-miljøer, alle «live» på samme tid.
- Dagen filmen ble skutt, ble det gjort 85 forsøk på å skyte hele filmen i en tagning, og det var enda flere øvingsopptak.