Sølvtaggen til «Spleiselaget»

Sølvtaggenvinneren for august er Hyper-jobben «Spleiselaget» for Skatteetaten.

65002 76d22 original
65011 3baa8 original
Hyper-teamet, bak fra venstre: Knut Sverre (på ark), Ola Nielsen, Johannes Gorset, Rolf Risnes, Mathias Benjaminsen og Jon Arild Ruud. Første rad: Kristian Haukland, Mads Frantzen, Ingeborg Justnes, Espen Almdahl, Marcus Kjeldsen og Ronald Kabicek.

Hypers jobb for Skatteetaten handlet om holdningsendring. Hvordan får man de 40.000 elevene de møter årlig til å betale skatt med glede? Løsningen ble en digital og interaktiv presentasjon, hvor klassen får oppleve hvordan deres holdninger påvirker tilbudet velferdsstaten kan gi sine borgere. Jobben lovprises av juryen, og stikker av med Sølvtaggen for august.

Behandles som voksne

– Dette er inspirerende greier, forteller juryleder Snorre Martinsen. – Jobben står i sterk kontrast til løsninger man ser så alt for mye av når seriøse temaer skal kommuniseres til denne målgruppen. Hyper behandler dem som de voksne og myndige menneskene de er, og reduserer dem ikke til en fordummet gjeng ungdommer som ikke gidder å forholde seg til noe annet enn humor og sarkasme. I tillegg er jobben pent utført, med fine illustrasjoner og imponerende interaktive elementer. Det faktum at prosjektet også samler inn data på både lokalt og nasjonalt nivå gir også en fantastisk merverdi til kunden. Gratulerer med noe som gjør fremtiden til en mindre skattesnytende verden, avslutter jurylederen.

– Dette gir oss en ny giv i arbeidet med å bekjempe svart økonomi, forteller seniorrådgiver hos Skattedirektoratet, Jon Arild Ruud. – Svart økonomi er en tyv som stjeler fra fellesskapet. Sammen med Hyper har vi med «Spleiselaget» lyktes med å kommunisere et enkelt og forståelig budskap på en måte som fungerer. Målinger viser at mer enn halvparten av elevene er mer positive til å betale skatt etter at de har gjennomført Spleiselaget, avslutter Ruud.

Sterkt samarbeid

– Veldig morsomt å vinne med en prosjekt som har vært innom hver eneste krik av kompetanse vi har på huset, forteller Ola Nielsen, tekstforfatter hos Hyper. – Det er mange som blir glade av å høre dette, både fra Hyper og Skatteetaten som har vært en uvurderlig partner, og superkule folk, helt siden den første 06:00-flyvningen til Trondheim. Nå skal vi stikke og drikke cava og ha god samvittighet fordi momsen bidrar til velferdssamfunnet, avslutter Nielsen.

Nye toner på andreplass

Kjenningsmelodien til Ali Kaffe er velkjent. Naug & Venner i samarbeid med Good Morning utviklet et musikkverktøy hvor publikum selv kunne lage sin versjon av låta.

– Dødsfint laget, forteller juryen. – «Gruffify» er en fin opplevelse for brukeren, og den engasjerer publikum. Ali Kaffe er tro til sin egen melodi, men i en modernisert form, avslutter juryen.

Kvekket seg til tredjeplass

McCann skulle reaktualisere Donald Duck-bladet, og lot trofaste fans prøve seg som profesjonelle høytlesere.

– For en fin måte å få fokus på høytlesning og merkevaren, forteller juryen.

Snapkampanje på fjerdeplass

JCP Ignite skulle styrke relasjonen mellom Pepsi Max og potensielle og eksisterende fans i en digital aktivitet. Løsningen ble å la folket konkurrere om oppmerksomheten til hockeystjerna Mats Zuccarello Aasen via Snapchat.

– Vi liker måten de har tenkt, forteller juryen. – Nytenkende bruk av Snapchat, noe som er forfriskende. Jobben har et tydelig mål, og det fortelles en historie. Fint engasjement, avslutter juryen.

Nykommer på femteplass

I disse valgtider ønsket NRK P3 å dekke kommunesammenslåingsproblematikken på en egenartet måte. Et nytt Tetris-basert spill tok form, og NRK P3 sanket de siste poengene denne måneden.

– Friskt fra P3, forteller juryen. – Fiffig, kul liten greie, gledelig å oppdage en slik krok i rikskanalen. Lag mer, er juryens oppfordring.