McDonald’s tok storeslem i Gullmikken

DDB Oslo og Sagveien Resort vant gullet i fire av seks kategorier med McDonald’s-kampanjen «Kom som du var» da radioreklamekonkurransen Gullmikken ble avviklet på Stratos torsdag kveld.

«Gullmikrofonen» het konkurransen da den ble arrangert første gangen i 2002 (den skiftet navn til Gullmikken i 2004). Radioreklamebransjen med P4 og Kreativt Forum i spissen arrangerte dermed sin 13. årlige prisutdeling torsdag kveld, der den langt over gjennomsnittet dress- og tversoversløyfe-interesserte Petter Jahre var konferansier. Jahre har lang fartstid i bransjen som både film- og radioregissør, og mottok prisen Årets radioregissør i Gullmikken 2012.

Fire gull til «Kom som du var»

Kveldens overlegent mest feirede kampanje, den burgernostalgiske «Kom som du var» for McDonald’s av DDB Oslo og Sagveien Resort, vant gull i fire av Gullmikkens seks kategorier: Årets radiokampanje, Årets radiocase, Årets håndverk og Årets Spot. Det er kreatørene Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen som står bak kampanjen, der Jon Iver Helgaker har hatt regi og Petter Haavik har kjørt lyd.

Av de fire forskjellige jurybegrunnelsene var det kanskje den for Årets Spot som evnet å oppsummere kampanjen best: «Årets spot, eller skal vi si årets spotter, for det er vanskelig å velge én blant dette knippe av gode fortellinger, får oss til å tenke på hva vi har blitt. Innsikten er enkel, men veldig god. Dette er virkelig velskrevet og leverer på alt fra casting og regi, til produksjon og musikk. Sistnevnte får til og med annonsørens jingle til å høres vakker ut. Det hele avsluttes med en smart vri på en pay off vi alle kjenner, «kom som du er» har blitt til «kom som du var» og vi tenker selvfølgelig – vi kommer.

Hør «Grønnkålchips», «Kantarellpulver» og «Melfri bolle».

Jon Iver om igjen

Regissøren på McDonald’s-kampanjen, Jon Iver Helgaker fra Sagveien Resort, vant torsdag kveld kategorien Årets Regissør for tredje år på rad. Helgaker vant også samme pris i 2011 og kan dermed skilte med fire utmerkelser av samme slag. Juryen forklarer hvorfor i sin begrunnelse: «Årets Radioregissør. Årets reklameproduksjon, kort oppsummert. Et helt år med reklame på radio. Ny dag. Ny produksjon. Ny annonsør. Nytt team. Ny casting. Nye frister. Alt – på en ny måte. Hver gang. På radio. Uten særlig mange virkemidler. DET, krever mye. Det krever evnen til å se hva det er som gjør at akkurat den ideen skinner. Evnen til å holde igjen, eller å kline til. Å gjøre det enkelt når det er riktig eller å gjøre det vanskelig - for seg selv. Å ikke gi seg. Eller vite akkurat når man skal gi seg. Evnen til å treffe i magen. I hjertet. Til hodet. Med humor. Med kløkt. Årets Radioregissør evner alt dette. Til gangs. Regissøren har rett og slett et imponerende år bak seg. Vi gratulerer Jon Iver Helgaker som Årets Radioregissør!»

De øvrige nominerte i kategorien var Eskil Paus og Erik Lysø, begge fra Både Og.

Reklamespoling vant Åpen Klasse

Reklamesnutten «Hel reklamebolk» for kabeltv-leverandøren Get og deres PVR-dekoder vant gullet i Åpen Klasse. Både Og står for både idé og produksjon, med teamet Erik Lysø og Magnus Andersen. Spot’en demonsterer hvordan du på enkelt vis kan spole deg gjennom reklamebolken og fram til neste program. En enkel og god idé, ifølge juryen: «Gullet i Åpen Klasse skilte seg klart ut med en enkel og god ide. Juryen lot seg imponere over måten spotten utnyttet hele reklamebolken på radio. Produksjonen er presis og spotten beviser produktet på en relevant, elegant og uhøytidelig måte. Vi spoler rett frem til gullet … Get med spotten «Hel reklamebolk»!» 

Du kan hører Åpen klasse-vinneren i mediespilleren.

Sølv i samme kategori gikk til DDB Oslo, Verdens Sterkeste Mann og kunden WWF for kampanjen «WWF Nekrologer», en kampanje laget for reklamefrie dager der det ble holdt minneord for nær utryddede dyrearter. Teamet bak består av Petter Gulli, Even Moseng, Helena Egeland, Helene Egeland, Julian Hagemann, Susanne Hovda, Marius Aasen, Simen Ødemotland, Endre Bruskeland, Gisle Bakkalia, Bjørnar Olsen, Joachim Haug , Joachim Bjørndahl, Thomas Eltvik og Torstein Skogedal. Jesper Sundnes og Bjarte Arneson har hatt regi. 

Hør «WWF Introspott» og «WWF Bjørn».

Bronsen i samme kategori gikk til «Bruk kondom» for RFSU av MK Norway og Sagveien Resort, der lavt vurderte menneskelige karaktertrekk blir koblet opp mot visse deler av anatomien. Henrik Berg Slang og Duy Nguyen står bak idéen, mens Jon Iver Helgaker har hatt regi.

To sølv til julekampanjen fra Finn.no

Med kampanjen «Finn julespotter» for Finn.no, som handlet om hvordan lett bli kvitt alle julegavene du hverken har bruk for eller lyst på, vant TRY/Apt og Verdens Sterkeste Mann sølvet i to av de tyngste kategoriene: Årets Spot og Årets Kampanje.

Kampanjen ble til under en real idédugnad hos TRY/Apt der en hel skokk kreatører deltok: Anders Muurman Holm, Sebastian Eikemo Prestø, Henrik Hagelsteen, Martin Røstvold Thorsen, Aleksander Erichsen, Egil Pay, Ester Hjellum, Lars-Kristian Harveg, Thea Emanuelsen, Freddy Blomberg, Jonas Grønnern, Jørgen Bøhle Bakke, Kaya Yssen Try, Odd-Inge Torrissen, Simen Braathen, Helge Gjertveit, Annette Werner, Lars Joachim Grimstad og Øystein Halvorsen. 

Juryen for Årets Kampanje hadde dette å si sin begrunnelse: «Den største gleden du selv kan ha er å gjøre andre glad. Men å bli utsatt for andres glede er ikke alltid like stas. Heldigvis finnes det problemløsere. Radio er en kanal som kan løser problemer for markedsførere, og tjenesten i årets sølv i Årets Kampanje løser problemer for helt vanlige folk. Juryen ønsker å føle på gleden ved å gjøre andre glade og gir villig vekk sølvet til Finn.no.»

Hør «Golfkøller» «Lanzarote», «Bukse», «Lagd selv», «Militærjakke» og «Spesiell og kul».

Sølv til TV 2 Sport Premium, bronse til RiksTV, Jernia og Blåkläder

I Årets Håndverk gikk sølvet til Los&Co og Sagveien Resort for sommer- og vinterkampanjene til TV 2 Sport Premium, en kampanje myntet på de genuint ekte fotballidiotene. Teamet bak er Ragnar Rogsvåg og Jan Cato Tangen, og kampanjen er regissert av Jonas Torgersen hos Sagveien Resort.

Hør «Sommerspot 1», «Sommerspot 2», «Sommerspot 3», «Sommerspot 5», «Sommerspot 6», «Sommerspot 7», «Vinterspot 4», «Vinterspot 5», «Vinterspot 5» og «Vinterspot 6».

Bronsen i samme kategori gikk til Både Og for den særdeles macho «Arbeidstøy»-kampanjen til Blåkläder. Bak både idé og innspilling er Erik Lysø og Joachim Sandvik.

Hør: «Bikkje», «Boyband» og «Romantisk komedie».

Bronsen i Årets Radiokampanje gikk til SMFB og Verkens Sterkeste Mann for kampanjen «Erfaringer fra i fjor» for RiksTV, som på effektiv vis demonsterer at det er på tide å oppdatere underholdningen på hytta. Teamet bak er André Koot og Hans Martin Rønneseth, og Bjarte Arnesson har hatt regi.

Hør: «Marte Krogh», «Carl Lewis» og «Kulturminister».

Bronse i Årets Spot gikk til Anti og Sagveien Resort for deres spesialskrevne «Sang» for Jernia. Erik Heisholt og Jon Iver Helgaker er teamet bak.

Hør: «Kjøkken», «Måke» og «Male».

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.