«The Silver Hand» blant årets mest premierte filmer

Canal Digital-filmen fra TRY er ifølge The Gunn Report på delt 10. plass på listen over de mest premierte reklamefilmene i verden i 2015.

70063 4c753 original
Team fra TRY på «The Silver Hand» er Caroline Ekrem, Sara Hødnebø, Lars Joachim Grimstad og Egil Pay.

En rykende pistol: Donald Gunn

Donald Gunn

, tidligere både Leo Burnett-topp og president for Cannes Lions, har offentliggjort sin 17. årlige The Gunn Report, som legger sammen og rangerer vinnerresultatene fra 45 kreative konkurranser over hele kloden. Basert på dette tallmaterialet utropes beste byrå, byrånettverk, land, produksjonshus, regissører, kampanjer, film, print, interaktive prosjekter og integrert reklame.

På topp over beste land kommer USA, tradisjonen tro. Det er BBDO NY som troner øverst over de mest premierte byråene i hele verden med 47 poeng, og BBDO Worldwide er øverst av byrånettverkene. New York-kontoret, der norske Jens Petter Wærnes er AD og Creative Director, har klatret hele syv plasser opp til førsteplassen sammenliknet med i fjor.

I landsammenheng er Norge i ferd med klatre oppover, og er på en 21. plass opp fra 23. i fjor. I Sverige foregår en motsatt tendens: Landet er nå på 12. plass, ned fra 8.

Sølvhåndens forbannelse

Det eneste norske byrået på lista over topp 50 byråer er TRY/Apt, som deler 30.-32. plass og 16 poeng med Lowe China og MC Saatchi Sydney. Det er grunn til å tro at Canal Digital-filmen «The Silver Hand» har vært med å dra TRY oppover lista, da den deler 10. plass for mest premiert filmer med Canal + «Unicorns» av BETC (Paris) og Volkswagen «Kombi Last Wishes» av AlmapBBDO (Sao Paulo).

«The Silver Hand» har blant annet vunnet sølv i Cannes og D&AD, The One Show, New York Festivals, London International Awards og Gullblyanten, samt bronse i Eurobest og Cresta.

Always vant på tvers av alle kategorier

Den mest premierte reklamefilmen i verden i 2015 er «Monty’s Christmas» for John Lewis av adam&eveDDB (London), med «100» for Leica Gallery São Paulo av F/Nazca Saatchi & Saatchi på andre og Twix Bites, «#TBT Bites» av BBDO NY på tredje.

Den mest premierte kampanjen på tvers av alle medier er Always «#LikeAGirl» av Leo Burnett Chicago.

Hva gjelder annonsører så har skandalene rundt Volkswagen ikke gått ut over premiesankingen, da VW som i fjor troner øverst på lista over mest premierte annonsører, etterfulgt av henholdsvis Samsung og Nike.

Av produksjonsselskaper er Bacon OSL/STH på 16. plass og er det eneste hjemlige selskapet som blir nevnt på topp 50-lista. Det er Smuggler, Stink/Stink Digital og Blink som troner på de tre første plassene.

Den fullstendige rapporten, med rangerte tabeller, de omtalte kampanjene, kommentarer og sammenlikninger mellom land finner du på www.gunnreport.com.