Nedtelling til GB: Lars-Petter Windelstad Kjos
Se hvilke jobber Creative Director og partner i Hyper trekker frem i forkant av Gullblyanten.
Forrige torsdag og fredag, samt i deler av helgen, foregikk juryeringen av Gullblyanten 2015, der over femti av bransjens beste var samlet for å skille klinten fra hveten. Fasiten er dermed klar, men forblir under lås og slå fram til Gullblyanten 2015 sparkes i gang på Plaza i Oslo, fredag 4. mars.
I mellomtiden fortsetter vi å spekulere om hvilke jobber som fortjener pris, og denne gangen har vi spurt Lars-Petter Windelstad Kjos, mannen som gründet Hyper for 16 år siden, og «som har jobbet som et helvete siden». Windelstad Kjos har vunnet båd gull, sølv og bronse i Gullblyanten (i tillegg til kretsmesterskap på 800 meter en gang på 80-tallet).
- Visuell identitet for Barcode av Anti
– Jeg vil gjerne trekke frem Barcode av Anti som et spennende og solid stykke profilarbeid. Jeg opplever jobben som leken og konseptuelt sterk samtidig som den gir et stort rom for å skape nye og spennende uttak. De har vist noen eksempler og jeg gleder meg til å se flere, både analoge og digitale.
- «Bli regnskogsvokter», kampanjen for NRK TV-aksjonen 2015, laget av POL med Apt og Einar Film & Fortellinger
– Av interaktive jobber synes POL/Apt-jobben «Bli regnskogsvokter» er veldig flott. I en verden stort sett preget av animerte GIF-er synes jeg det er deilig å se litt store og omfattende interaktive produksjoner der håndverket er bunnsolid.
- «Kulturuke uten K» av Heisholt for Aftenposten K-Magasinet
– En liten annonse jeg ønsker å trekke frem er Heisholts annonse for K-Magasinet, «Kulturuke uten K». Jeg synes den treffer så klokkerent på budskap og kontekst, samtidig som den viser hvor sterkt en god idé og ren tekst kan levere en hel annonse. (Og så synes jeg det var utrolig trist at Aftenposten la ned K, så da ble denne annonsen et verdig punktum).