Disse sju prosjektene får innovasjonspriser

De har «skapt fremragende produkter og tjenester som gjør Norge til et mer inkluderende og åpent samfunn». Nå belønnes de med Innovasjonsprisen for universell utforming.

Tirsdag ettermiddag deler barne- og likestillingsminister Solveig Horne ut hovedprisen i Innovasjonsprisen for universell utforming. Allerede nå er kategorivinnerne, altså finalistene, klare.

– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og mer inkluderende samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA)

Tjenestedesign: Kolonial.no. Ved å gjøre matinnkjøp tilgjengelig for alle typer kunder har Kolonial.no tatt et solid jafs av dagligvaremarkedet og blitt ledende i Norge. Nå mottar netthandelbedriften Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien tjenestedesign.

Landskapsarkitektur: Hamaren aktivitetspark. Med nyåpnede Hamaren aktivitetspark har Fyresdal kommune tilgjengeliggjort lukkede naturområder og skapt en sentrumsnær aktivitetspark som engasjerer og er helsefrembringende for alle innbyggerne. De mottar pris i kategorien landskapsarkitektur.

Arkitektur: Garderobeanlegget på Solvik. Naturperlen Solvik på Malmøya har fått et attraktivt garderobeanlegg som åpner opp badeplassen og friluftsområdet for flere brukergrupper. Anlegget får kategoriprisen for arkitektur.

Produkt: FeltRoll. Kun bevæpnet med grov mongolsk ull tar gründerbedriften Rom & Tonik opp kampen mot plagsom støy i kontorbygg, restauranter og offentlige rom. Nå mottar de kategoripris i produktdesign for det aukustiske tapetet FeltRoll.

Grafisk design: Aftenposten Junior. Opplagssuksessen Aftenposten Junior bruker innovative grafiske virkemidler for å kommunisere voksennyheter på barns premisser. De mottar kategoriprisen for grafisk design.

Transport: Vision of the Fjords. Den norskbyggede, banebrytende sightseeingbåten Vision of the Fjords gjør Vestlandets praktfulle fjorder tilgjengelige for alle gjennom et unikt design. Nå mottar verftet Brødrene Aa og oppdragsgiverne The Fjords DA (Fjord1 og Flåm AS) kategoriprisen i transport for den innovative båten.

Interaksjonsdesign og digitale løsninger: Finn.no. Ved å fjerne hindringer og involvere brukerne sine i utviklingsprosessen har Finn.no skapt en tjeneste som lar alle ta del i viktige samfunnsfunksjoner. Nå mottar den populære markedsplassen kategoriprisen i interaksjonsdesign og digitale løsninger.

Fakta om Innovasjonsprisen for universell utforming

  • Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD). Prisen har blitt delt ut to ganger tidligere, i 2011 og 2014.
  • Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
  • Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
  • Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
  • Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.