Norske reklamefigurer mellom to permer

Kunstner og designer Bjørn-Kowalski Hansen har samlet over 400 norske reklamefigurer og maskoter fra mellom- og etterkrigstiden. Nå er de tilgjengelig i bokform med utgivelsen «Norske Reklamefigurer» (1920-1960).

Med «Norske reklamefigurer» er ambisjonen å gi et inntrykk av hvilke maskoter som har fremmet og representert norske bedrifter og produkter i perioden 1920-1960. Her får vi møte alt fra det ikoniske ansiktet til Bjerckes Maler'n, til mindre kjente figurer som Mr. Bottlenose fra Tønsberg Harpunfabrik og Hokus P. Feliokus fra Landbrukets Sentralforbund.

Kunstner og designer Bjørn-Kowalski Hansen har et «langt og forholdsvis turbulent forhold» til norske reklamelogoer.

Boken fokuserer på perioden 1920-1960, som ifølge forfatteren er de fire tiårene som først og fremst fanger bruken av maskoter i markedsføringen av produkter. Det er ikke en komplett oversikt, men et  forsøk på å samle et bredt og variert utvalg av figurer som norske bedrifter og reklametegnere brukte i markedsføringen. I tillegg har forfatteren forsøkt å identifisere kunstnerne bak de ulike figurene.

– Et nostalgisk forhold

Bjørn-Kowalski Hansen har gjennom flere år dokumentert det norske næringslivets logoer, og da spesielt selskapenes maskoter. Han har funnet dem på alt fra gamleproduktemballasjer og aviser, til ukeblader og ulike arkiver. Men hvordan oppsto denne interessen?

– Dette har jo vært et forholdsvis langt og turbulent forhold, forteller Bjørn-Kowalski Hansen til kreativtforum.no. 

– Jeg husker ikke akkurat når samlingen startet, men jeg har hatt et nostalgisk forhold til reklamefigurer helt fra jeg var ung. Jeg husker for eksempel 7-Up figuren Fido Dido og Pique fra VM i 1986 godt. En jalapeno med bart og sombrero. Ironisk nok er jeg en billedkunstner som aldri skulle jobbe i reklamebransjen hvis prosjekter ofte tar for seg nettopp reklame, markedsføring og historie. Noen av reklamefigurene jeg har samlet gjennom årene har endt opp som store veggmalerier på skoler, og typografi fra annonser fra samme periode har blitt større skulpturer, sist på nye Jessheim VGS, avslutter forfatteren.

«Norske reklamefigurer» er utgitt på Form Forlag.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.