«Det er ikke karakterene dine, men din karakter som teller mest»
Edge Branding og Telemark Røde Kors viderefører og spisser «Skikkelig Brysom»-konseptet mot besøksvenntjenesten.

I 2021 utviklet Edge Branding en kampanje for Telemark Røde Kors som spilte på begrepet «Skikkelig Brysom». Kampanjen førte til at mange meldte seg som frivillige. I høst hadde Telemark Røde Kors også et ønske om å rekruttere flere frivillige, da spesifikt til tjenesten «besøksvenn». «Skikkelig Brysom»-konseptet ble videreført og spisset mot besøksvenntjenesten.
Kampanjen ble lansert i oktober 2022 i forbindelse med «Verdensdagen for psykisk helse» 17. oktober. Temaet for denne dagen var at det finnes utrolig mange ensomme studenter der ute. Røde Kors ønsket å benytte muligheten til å rekruttere yngre studenter til besøksvenntjenesten: Studenten blir mindre ensom, og hjelper andre ensomme samtidig. Win win!
– Innsikt er viktig når Edge Branding jobber med reklameidéer – faktisk like viktig som kreativitet, forteller Thomas Flogstad, kreativ leder i Edge Branding. – I dette tilfellet gjennomførte vi dybdeintervjuer med studenter som fortalte oss at målgruppen har mye annet å bruke tiden sin på, ikke minst tjene penger. For å engasjere dem måtte kampanjen derfor være tydelig på «what's in it for me».
– Få det på CV'n
– Budskapet «Det er ikke karakterene dine, men din karakter som teller mest» ble utviklet til kampanjen, sier Anniken Grotnes, rådgiver i Edge Branding. – Frivillighet ser bra ut på CV'en, og kan øke mulighetene til å lande drømmejobben etter studiene.
Hovedfilmen får også frem det sosiale aspektet ved å være frivillig i Røde Kors, at man får gode venner blant de andre frivillige.
Kampanjen ble kjørt på Facebook, Snapchat og Youtube og skapte trafikk til kampanjesiden på skikkeligbrysom.no. Der ligger Brysomhetstesten som også ble brukt i forrige kampanje. Den består av tre enkle spørsmål med svaralternativer. De fleste fant ut at de var mer enn brysomme nok til å bli frivillig i Telemark Røde Kors. ;-)
Involverte byråer

Anniken Grotnes
Rådgiver
Espen Grimsgaard
Digital leder
Martine Nicander
Designer
Jan Georg Iversen
Tekstforfatter
Arnt Olav Enger
Film
Amund Bråten Østland
Film