Kunstsilos merkevareidentitet: Skiftende perspektiver
Verdens største samling av nordisk modernisme, hjemmet til Tangen-samlingen, et senter for digital utforskning og Sør-Norges kunst- og kunsthåndverksarv. Dette er historien bak merkevareidentiteten til Kunstsilo.
Aktuelt byrå
ANTI
Når Kunstsilo åpner blir det et møtested som kan nytes av alle. Et sted for nye oppdagelser og spennende opplevelser. Et sted for refleksjon, diskusjon og sosiale arrangement. Et sted som skal gi nye perspektiver på nordisk kultur – dens innflytelse på verden, og verdens innflytelse på oss. Med et spesielt fokus rettet mot barn og unge, har Kunstsilo en sterk ambisjon om å inspirere fremtidige generasjoner. Et offentlig rom for store og små, en destinasjon for lokale og internasjonale tilreisende, og en viktig institusjon for de nordiske landene, der de kan vise seg fram på en internasjonal scene for kunst og kultur.
Gjennom historien har den ikoniske kornsiloen bevart, ernært og samlet. Nå skal det lokale landemerket igjen gi næring til samfunnet, gjennom kunst og ekte opplevelser.
Kunstsilos kulturelle betydning og storslåtte ambisjoner krever en sterk visuell identitet som er fleksibel, varig og kan fortsette å utvikle seg.
Resultatet er en identitet basert på konseptet «Skiftende Perspektiver», som speiler siloens ikoniske arkitektur og skaper en plattform for kreative uttrykk og kommunikasjon. De sylindriske formene, proporsjonene, tomrommene og det modernistiske uttrykket i selve bygget har formet den kreative plattformen og den visuelle strategien til Kunstsilo.
– Vi er begeistret og gleder oss til å ta den visuelle identiteten i bruk! En visuell identitet skal formidle alt vi står for, og er essensiell for å tydelig kunne si noe om hvem vi er og hva vi skal være for våre gjester. Sammen med ANTI Bergen og ANTI Trondheim har hele organisasjonen jobbet frem en strategisk plattform for utviklingen av merkevaren. Gjennom et solid samarbeid har vi oversatt hvem vi er og ønsker å være til et rammeverk for hvordan Kunstsilo kommuniserer, forteller kommersiell sjef ved Kunstsilo, Eldbjørg Dahl.
Hun fortsetter:
– Kunstsilo skal være et sted for alle, og et nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Det har vært en spennende og utfordrende prosess for alle involverte. Organisasjonen har gjennom mer enn to år jobbet med utviklingen av den visuelle identiteten så det er klart at det knyttes bånd mellom den visuelle identiteten og organisasjonens kultur. Som merkevare skal Kunstsilo skifte perspektiv, og vi opplever at det er et kreativt, konstruktivt verktøy som byr på mange muligheter for alt vi gjør internt, med samarbeidspartnere og mot publikum.
Kunstsilos logosymbol er en grafisk representasjon av siloens sylindriske form. Her presenteres «Skiftende Perspektiver» visuelt gjennom en forvrengning av logoen. En logo som i sin statiske tilstand skaper en optisk illusjon av dybde, og som forvrenger oppfatningen av rom og dimensjon. En kompleks kvalitet gjort enkel – en visuell representasjon av å endre perspektiv.
– Målet med logoen var å skape et symbol som er uavhengig av samtiden, og sterkt nok til å leve videre langt inn i dette århundret. En logo som tar høyde for den stadige utviklingen av designspråket og endringer av landskapet der den skal fungere, sier Mark Trzopek, lead designer hos ANTI.
– Forbindelsen mellom navnet Kunstsilo, beliggenheten og arkitekturen er så sterk at museet trolig aldri vil flytte eller eksistere et annet sted. Dette gav oss muligheten til å utvikle en logo som reflekterer både Kunstsilos strategi og de ikoniske arkitektoniske kvalitetene. Resultatet er en logo med tyngde, men også en enkelhet som vil gjøre den i stand til å fungere som et frittstående symbol over tid, avslutter han.
Font
Tittelfonten «Silo Display» er tegnet spesielt for museet og kan brukes på tvers av alle kommunikasjonsflater. Designet er inspirert av arkitekturen og de visuelle kvalitetene til siloen. En fet og kondensert skrifttype med det samme møtet mellom runde og rektangulære former som vi finner i selve bygningen. «Silo Display» er et et grunnelement i den visuelle identiteten, og en modernistisk referanse til museets rike samling kunst fra det 20. århundre.
Fargepallett
Fargepaletten til Kunstsilo bidrar med energi og fanger essensen av museets personlighet.
Fra det gyldne kornet som en gang fylte siloen, til den lyse og varme solen som Sørlandet er så kjent for. De sterke primærfargene bidrar med gjenkjennbarhet, og den gule hovedfargen er et av merkevarens fremste kjennetegn.
Mønster
Mønsteret utvider Kunstsilos visuelle verktøykasse – merkevaren kommer til live gjennom en dypere utforsking av siloens former og arkitektur. Dette lekne aspektet ved identiteten vil opptre på både statiske og interaktive flater, og være synlig flere steder gjennom publikumsopplevelsen.
Visuell identitet
– Som merkevare måtte Kunstsilo imøtekomme den utrolige kunnskapen som finnes i kunstverdenen, samtidig som den skal bidra til å gjøre kunst mer tilgjengelig for mennesker som kanskje enda ikke har særlig kjennskap til kunst. Måten vi tilnærmet oss merkevaren på var å se på alle de forskjellige perspektivene til mennesker for å definere hvordan Kunstsilo som merkevare kan posisjonere seg i verden gjennom mange typer opplevelser, ikke bare som et kunstmuseum, sier Stian Ward Bugten, Executive Creative Director & Founding Partner hos ANTI
For å lære mer om merkevareidentiteten besøk oss her: https://kunstsilo.anti.guide/
Involverte byråer
Mark Trzopek
Lead Designer
Johanne Lian Olsen
Lead Designer
Vera Gomes
Lead Designer
Ann-Charlott Ommedal
Art Director
Ingrid Haugen Nonskar
Content Creator
Ramona Horn
Account Manager
Line Kibsgaard Sjøhelle
Account Manager
Maja Lindseth
Account Manager
Christian Bergheim
Creative Director
Lasse Agentoft Eggen
Tech Lead
Andrea Rakela Doan
Digital Strategy Lead