Luftfartstilsynet setter flypassasjerene i flymodus

Tissing i midtgangen, røyking, seksuell trakassering, trusler og vold. Kabinansatte og flypassasjerer opplever stadig flere slike hendelser på reise. Riktig Spor fikk et klart oppdrag fra Luftfartstilsynet – sett problemet på agendaen!

Flymodus crew

Tallenes tale er klare. Flypassasjerer som ikke kan oppføre seg er et økende problem. Norske flyselskap har opplevd 69 prosent økning i antall uønskede hendelser fra 2019 til 2023. Rus står bak 35-40 prosent av tilfellene, og det er ganske likt med andre lands opplevelser.

David Opsahl Moldskred jobber som flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet, og er også operativ leder for kabinbesetning i Norge. Han er også med i en internasjonal Cabin Safety Expert Group som ledes av Det europeiske byrå for flysikkerhet

– En del utenlandske kampanjer har aller mest fokus på utagerende flypassasjerer direkte knyttet mot alkohol. Vi brifet Riktig Spor på at vi gjerne ville se en annen vinkling, forteller Moldskred.

Flymodus elementer Knapp

#flymodus

Det nordnorske byrået tok utfordringen, og nå lanseres kampanjen #flymodus på Flytoget, på flyplasser og i sosiale medier.

– Ideen er å be folk sette seg i flymodus når de skal ut og fly. Det sier seg selv hva det betyr, men vi har definert det som å være hyggelig, rolig og edru nok, forklarer kommunikasjonsrådgiver og kampanjeansvarlig Jannike Ramsvik i Riktig Spor.

Selve annonsene er utformet som SMS-samtaler. Her får vi lese flypassasjerer og flypersonell sine kjipe opplevelser fra innsiden.

– På denne måten kan vi få innsikt i mange ulike hendelser og se de fra ulike personers synsvinkler. Vi håper faktisk å gjøre de ufine passasjerene flaue. De skal kjenne litt på det, fortsetter Ramsvik.

Både konsept, kampanje, tekst og design er utviklet av Riktig Spor. Byrået skal også jobbe organisk i sosiale medier for Luftfartstilsynet i starten av kampanjen.

Flymodus i alle kanaler

Målet med kampanjen er å redusere antall uønskede hendelser.

– Vi oppfatter at ikke alle vet at slike episoder foregår, og ønsker mer fokus på problemet, forteller Moldskred

Løsningen er å snakke i «alle» kanaler, med litt ulikt formspråk. – SMS-formatet går igjen, og vi håper samtalene vekker nysgjerrighet. Språket er folkelig og samtalene korte, forteller Ramsvik.

I annonsene møter vi ei tenåringsjente, en kabinansatt og en ung mann som melder med sine nærmeste om ting de opplever.

– Vi oppfordrer reisende til å dele sine historier eller tips for god og dårlig oppførsel i sosiale medier under emneknaggen #flymodus, sier Moldskred

Pressemelding flymodus3
Fra venstre: Jannike Ramsvik, kommunikasjonsrådgiver; Silje Furulund, innholdsprodusent, Riktig Spor; Håvard Vikheim, kommunikasjonsdirektør; David Moldskred, flyoperativ inspektør, Luftfartstilsynet.

I første omgang skal kampanjen rulle i to måneder, men Luftfartstilsynet har ambisjoner om å forlenge den. Nå mobiliserer de både sine ansatte og partnere i luftfartsbransjen for å øke spredningen og engasjementet. Med beskjedne annonsebudsjetter håper de på mange delinger i sosiale medier, og på at begrepet «flymodus» skal brukes i dagligtalen.

– Det er et positivt ladet ord. Vi digger både konseptet, SMS-formatet og måten Riktig Spor har planlagt å poste dette i sosiale medier på, sier en entusiastisk Moldskred.

– Og for oss har dette vært et drømmeoppdrag fra første stund, sier Ramsvik.

– En ekstremt ryddig og positiv kunde, et spennende samfunnsoppdrag og en nasjonal kampanje. Det er et nydelig lite byråkinderegg, avslutter en storfornøyd kommunikasjonsrådgiver.

Involverte byråer

22767 b3b84 original
Riktig Spor
J

Jannike Ramsvik

Prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver

S

Silje Furulund

Innholdsprodusent og SoMe-ansvarlig

K

Kenneth Kristensen

Grafisk design og animasjon

T

Tone Gurendal

Grafisk design