Lys i mørket fra Fonus

Begravelsesbyrået Fonus og Mvh tenker utradisjonelt med den digitale kampanjen Tenn Lys.

Mvh fonus kf 02

Mange opplever at de ikke får oppsøkt sine kjæres graver så ofte som de ønsker. Fonus ville derfor bidra på sin måte, og lanserte i anledning Allehelgensdag en digital gratistjeneste hvor alle som ønsket, enkelt kunne bestille lystenning. Slik sørget Fonus sine ansatte for at graver som ellers hadde stått mørke ble skjenket en tanke og et lys over store deler av Østlandet. Når lysene så var tent, kunne man motta et bilde av den opplyste graven.

– Dette en utradisjonell løsning, helt i tråd med hvordan Fonus ønsker å markere seg. Tenn et lys kommer i rekken av tidligere prosjekter, blant annet Mitt Farvel, som vektlegger en åpen og ærlig dialog omkring døden, sier Eirik Sjo Engen, rådgiver hos Mvh.

Budskapet om fjerntenning av lys ble kommunisert på samme måte, med et adshel utstyrt med bevegelsessensor, som tenner en rekke gravlykter når noen passerer. Og ideen ble unnfanget av et student-team på 2-ukers praksis fra Westerdals:

– For oss var det naturlig å ta i bruk en sensor som tente lysene ettersom det er nettopp det kampanjen ønsker at folk skal gjøre. Vi ville at mekanismene skulle henge sammen, sier Ingrid Stagrum Ottem, tekstforfatter i studentteamet.

Mvh westerdølene 2023 2
Teamet fra Westerdals på utplassering hos Mvh, fra venstre: Hedvig Topnes Hauge, Ingrid Stagrum Ottem, Bianca Castro og Martine Elodie Kristiansen. Ikke tilstede: Charlotte Solvang

Mvh legger stor vekt på at studentene skal oppleve det som meningsfylt å være på praksis. Både for studentene og byråets egne ansatte:

– Jeg opplever at studenter fra Westerdals er generelt dyktige på både innsikt og idé, så dette var en gyllen anledning for oss til å få friske tanker inn i kjente problemstillinger. Vi la opp til et stramt opplegg med flere briefer og mange presentasjoner, og slapp dem løs, sier Geir Florhaug, kreativ leder i Mvh.

Og bonusen ble altså en idé som traff godt både hos kunde og i målgruppa: Fonus mottok flere lystenninger enn forventet, og var ute og tente lys i alle sine regioner.

Involverte byråer

Mvh logo gul
Mvh
H

Hedvig Topnes Hauge

Kreatør

C

Charlotte Solvang

Kreatør

H

Håkon Sageng Carlin

Design og klipp

E

Eirik Sjo Engen

Rådgiver

M

Merete Valseth

Prosjektleder

E

Erik Øyan

Foto og film

Clear Channel Mediepartner
I

Isabel R. Davis Brodtkorb

Senior Manager Create & Engage

Andre involverte

T

Terje Eid-Hviding

Administrerende direktør i Fonus

B

Beate Gyve

Regionsjef og nestleder i Fonus