Microsoft og Bekk i designsamarbeid

Bekk fikk i oppgave å lage et unikt og engasjerende display på branding-veggen hos Microsoft Technology Center.

95416 db692 original
95411 54d8a original
95412 753b0 original
95413 99872 original
95414 a4a90 original
95415 570cd original
95417 16999 original
95410 48a32 original

Microsoft Norge flyttet i 2019 inn i nye lokaler i Bjørvika og har gjennomført et omfattende prosjekt i sitt nye Oslokontor. I september åpnet Microsoft Norge dørene til Microsoft Technology Center Oslo (MTC), et samarbeidssenter mellom Microsoft og bedrifter som ønsker en digital transformasjon.

– Bekk ble hentet inn fordi vi stod litt fast i å lage et unikt og engasjerende display på branding-veggen til Microsoft Technology Center. Vi ønsket å kombinere det digitale og det menneskelige, sier direktør Kristian Heim i MTC.

En trygg havn

Zinc interiørarkitekter har vært ansvarlig for interiørprosjektet i de nye lokalene, der konseptet tok utgangspunkt i beliggenheten; Bjørvika og havnen. Microsoft skal være en «trygg havn å komme hjem til». Dette ga uttrykk i variasjon i farger og mønster, som fortolkning av vær, vind og reflektert sollys, og med kunst som et viktig virkemiddel som spinner rundt temaet møtet mellom sjø og land. Bekk hadde dette i tankene da de jobbet videre med branding-veggen.

Rådgiver og prosjektleder Nina Inberg i Bekk var spent på arbeidet som lå foran dem.

– På vår første befaring hos Microsoft så vi den store, grå betongveggen og visste at det som skulle opp på den veggen der måtte gi alle som gikk gjennom dørene en wow-følelse og gnist av energi.

Fysiske flater

Oppstarten inkluderte folk fra ulike fagdisipliner, og startet blant annet med en workshop og inspirasjon til temaet teknologi og mennesker. En rekke ulike konsepter innenfor teknologi, fysiske flater og interaksjon ble presentert. Teknologi har fått en sentral plass i folks hverdag og det var på ingen måter gitt fra brief og oppstart at resultatet skulle bli noe analogt.

– At det store digitale selskapet Microsoft tør å satse på fysiske flater og dedikerer tid til dette midt i en hektisk lansering, er tøft gjort, sier designer Christoffer Aadalen, som er imponert over kunden.

Etter at man valgte konsept var det utprøving og research av materialer og prototyper i 1:1 før den endelige veggen ble produsert.

– Vi ser tilbake på en god tverrfaglig prosess, med mye engasjement, energi og respekt for hverandres fag og synspunkter, sier interiørarkitekt Therese Fjeldberg-Norheim i Zinc.

Din digitale tvilling

Konseptet som ble valgt ble kalt «din digitale tvilling». En digital tvilling kan forklares som en virtuell ekvivalent til et fysisk produkt.

– Denne digitale representasjonen, men på en måte snudd rundt til å likevel bli noe fysisk ga grobunn til en abstrakt tolkning av din digitale tvilling, sier kreativ leder og designer Hans Christian Øren.

– Vi utforsket en rekke ulike materialer og fant til slutt to ulike folie-varianter som ble lagt i et repeterende mønster. Ved å bruke to ulike folie-materialer som ga refleksjon, fikk man et dekonstruert speilbilde med en spennende effekt og noe som symboliserte dimensjonene i temaet vi utforsket, det menneskelige og det digitale. 
– Vi er veldig fornøyd med resultatet. Dette ble en helt unik vegg med en spesiell historie og tanke bak det, avslutter direktør Kristian Heim i MTC.

På Behance har Microsoft-veggen blitt kåret som noe av de beste innen omgivelsesdesign. Les mer om prosjektet og se bilder og videoer her.