Norad lanserer «bærekraftomat»
Den digitale kampanjen «Verdens viktigste mål» er en enkel og koronavennlig måte for befolkningen å lære mer om bærekraftsmålene.
Aktuelt byrå
Hill+Knowlton
Den nye bærekraftsmålkampanjen til Norad er heldigital og inspirert av valgomater og uhøytidelige personlighetstester. Målet er å pirre nysgjerrigheten og samtidig gjøre informasjon om bærekraftsmålene lett tilgjengelig for alle som er interesserte i å lære mer.
På kampanjesiden verdensviktigstemål.no kan du finne ditt personlige bærekraftsmål ved å ta stilling til påstander som er basert på delmålene til de 17 bærekraftsmålene. På resultatsiden får du i tillegg vite hva du kan gjøre for å bidra og hva vi allerede gjør for å ta vare på det som er viktig for deg.
Øke kunnskapen i befolkningen
Norad har siden 2016 hatt i oppdrag fra Stortinget om å øke engasjementet og kunnskapen om bærekraftsmålene. Målgruppen for kampanjen er dermed hele Norges befolkning.
– Covid-19 gjorde at vi måtte tenke nytt rundt hvordan vi skal nå fram til hele befolkningen med relevant informasjon om bærekraftsmålene. Gjennom testen håper vi at vi gjør bærekraftsmålene mer tilgjengelige og at det oppleves som en enkel og morsom måte å bli litt klokere på hva bærekraftsmålene egentlig handler om, sier Marte Lid, prosjektleder for bærekraftsmålkampanjen i Norad.
For å støtte opp om budskapet og hjelpe til med å spre kunnskap om bærekraftsmålene har de fått med seg over 50 aktører innen næringsliv, organisasjonsliv og det offentlige. Aktørene bidrar med å dele informasjon om kampanjen og bærekraftsmålene i sine eksterne og interne kanaler.
Samarbeid mellom Gambit H+K, Oslo Assembly, Netlife og Opinion
Bak kampanjen står Gambit H+K, som sammen med Norad har laget konsept og innhold. Utfordringen Gambit H+K fikk av Norad var å lage et konsept og en kampanje som bidrar til å øke kunnskapen til bærekraftsmålene i befolkningen.
– Kampanjen vår har vært et enormt samarbeidsprosjekt med kvalitet og engasjement i alle ledd, fra dyktige kolleger og partnere på løsning, til over 50 aktører som står bak kampanjen. Innsikt viser at mange kjenner til bærekraftsmålene, men at de ikke vet noe særlig om hva de inneholder. Vi har stor tro på at konseptet vi har kommet fram til sammen med Norad, og løsningen vi har jobbet ut med Oslo Assembly, Netlife og Opinion, vil bidra til å øke denne kunnskapen, sier Marius Myhrvold, kundeansvarlig i Gambit H+K.
Netlife har laget den tekniske løsningen med kampanjesiden verdensviktigstemål.no.
– Vi i Netlife går i retning av stadig flere prosjekter hvor bærekraft og samfunnsansvar spiller en rolle. Det er viktig for oss at vår kompetanse brukes til meningsfulle oppdrag som utgjør en forskjell, og i så måte skårer dette prosjektet full pott på alle punkter. Det har vært en fryd å samarbeide med Gambit H+K og NORAD, som har vært smidige og løsningsorienterte fra første dag, sier Øyvind Storli Hoel, rådgiver i Netlife.
Oslo Assembly står bak filmene som spres i sosiale medier for å engasjere befolkningen til å finne sitt bærekraftsmål.
Involverte byråer
Karen Brynildsen
Kreatør
Randi Øster Urke
Designer
Gina Dalby
Designer
Marius Myhrvold
Kundeansvarlig
Hanne Grobstok
Prosjektleder
Martin Hoff Pedersen
Digital rådgiver
Emely Sjøsåsen
Digital rådgiver
Ingrid Høstbjør
PR-rådgiver
Anna Torgersen
Prosjektleder
Thomas Lie-Gjeseth
Utvikler
Andreas Naustdal
Utvikler
Camilla Ådland Jensen
Designer
Irmelin Bergh
Rådgiver
Øyvind Storli Hoel
Rådgiver
Sunneva Kilsti
Rådgiver
Mia Harboe
Rådgiver
Andre involverte
Marte Lid
Prosjektleder bærekraftsmålkampanjen / Norad
Bjørnulf Remme
Prosjekmedarbeider / Norad
Nina Bull-Jørgensen
Prosjektmedarbeider / Norad