Norsk Tipping med ny visuell identitet

Norsk Tipping lanserer ny visuell identitet. Dinamo Design fikk jobben med å revitalisere en av Norges mest kjente merkevarer, et svært omfattende prosjekt.

90943 add6a original
90941 e2fe2 original
90942 ea7f6 original
90944 73065 original
90945 89462 original
90946 41fa0 original
90947 334e0 original
90948 ae3be original
90949 cc9f9 original
90950 a3bf2 original
90951 6f195 original

Det nærmer seg 20 år siden Norsk Tipping gjorde vesentlige endringer på logo og identitet. Med ny selskapsstrategi og mål om å begeistre en ny generasjon var tiden overmoden for å gjøre merkevaren mer fremtidsrettet, tilpasset en ny generasjon av spillere og medier, og en annen konkurransesituasjon.

– Den gamle identiteten var for statisk og ga oss ikke nok spillerom i kommunikasjonen. Attraktivt uttrykk er et viktig virkemiddel for å nå nye generasjoner kunder. For å bli oppfattet som moderne og relevant for yngre kunder må vi ha et visuelt uttrykk som denne gruppen vil assosiere seg med, sier Tonje Sagstuen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping.

Design som strategisk virkemiddel

– Overalt hvor Norsk Tipping er tilstede og møter kundene sine og hvordan de der fremstår, sier noe om hvordan selskapet ønsker å bli oppfattet. Design som strategisk virkemiddel handler om å bygge riktige assosiasjoner hos viktige målgrupper, og er ett av flere virkemidler for å realisere selskapets målsetninger. Det å få videreutvikle en av Norges sterkeste og viktigste merkevarer har vært en fantastisk spennende oppgave. At Norsk Tipping deler vårt syn på design som et strategisk virkemiddel, har gjort samarbeidet spesielt givende, sier Terje Lien, senior rådgiver i Dinamo.

Omprofileringen av circa 3700 utsalgssteder utgjør definitivt en stor oppgave for Norsk Tipping og det er sannsynligvis der flest nordmenn vil møte det nye uttrykket.

– En justering av visuelt design er strategisk forankret og et bevisst virkemiddel blant flere vi ønsker å ta i bruk for å endre selskapets etterlatte inntrykk. Å ha et distinkt uttrykk er viktig i merkevarebyggingen. Jeg gleder meg til å se Norge bli kledd om i helt ny Norsk Tipping-design. På lysskilt i gatene, ute hos kommisjonærene i butikk og i alle digitale flater, sier Thorbjørn A. Unneberg, direktør for avdeling Kundemøte i Norsk Tipping.

Viktig for mange

– Norsk Tipping har en viktig plass hos mange i Norge. Vi har hatt en lang og god prosess sammen med kunden for å sørge for at løsningen både svarer på og muliggjør selskapets strategi. Det har resultert i noe helt nytt med tydelige, enkle og ekspressive visuelle elementer, uttaler Alexandra Schou Salbu, seniordesigner i Dinamo Design.

– Den største utfordringen har nok vært å balansere mellom å ivareta og forsterke en solid og ansvarlig samfunnsaktør på den ene siden, og en moderne, frisk, leken og attraktiv spilleverandør på den andre. Vi har også ønsket å forsterke Norsk Tippings posisjon og tilstedeværelse, og samtidig gi mer plass til de ulike spillenes personligheter og egenskaper. Derfor har vi har tatt frem en visuell identitet med et stort strekk og et rikt mangfold, hvor alle elementene uansett stemmeleie er gjenkjennelige som en del av Norsk Tippings univers: om det er den nye logoen, den nye fonten som er utviklet, fargene, animasjonene, bildene eller de grafiske elementene, forteller Simen Grankel, kreativ leder og designrådgiver i Dinamo Design.

– En visuell identitet har nødt til å ha en fot i fortiden, samtidig som den evner å levere på det som blir viktig i fremtiden. Hovedoppgaven har vært å ta med oss det beste fra den etablerte merkevaren, og utvikle noe som har mer energi, mer fleksibilitet og et stort mulighetsrom, men som alltid skal være umiskjennelig Norsk Tipping. Det mener vi at Dinamo Design har klart å ta frem, avslutter Yngvild Nygaard, Strategisk rådgiver mormerke og design, Norsk Tipping.

Involverte byråer

58579 11676 original

Dinamo