Ny logo og identitet for Glamox: Din kilde til lys
I samarbeid med Knowit Experience Oslo (KXO) har belysnings-leverandøren Glamox fornyet sin logo og visuelle identitet. Hovedidéen er å framstille selskapet som en kilde til lys og smarte løsninger.
Aktuelt byrå

Knowit Experience
Glamox er en norsk industrigruppe som utvikler, produserer og markedsfører belysnings-løsninger til bedriftsmarkedet over hele verden. Forretningsidéen er å levere bærekraftig belysning som gir mennesker bedre arbeidsforhold og bedre trivsel. Glamox er en ledende leverandør til marin sektor og offshore-markedet verden over, samt til det profesjonelle byggemarkedet i Europa.
Den gamle logoen gjenspeilte ikke virksomhetens nye posisjon og ambisjoner. I tillegg var den for detaljert, noe som gjorde bruken vanskelig både digitalt og fysisk. Samtidig var den godt etablert, så det var nødvendig at den ble gjenkjent i høy nok grad. Resten av merkeidentiteten var også utdatert og trengte en gjennomgripende fornyelse og mer personlighet.
– Forrige gang vi justerte logoen var i 1982, altså for førti år siden, sier Nina Andresen Hol, som er Group Marketing Manager i Glamox. – Så det var virkelig på tide med en oppdatering. Men å endre en så tradisjonsrik logo må gjøres varsomt og ydmykt. Det har vært viktig å finne en balanse mellom gjenkjennelighet i symbolet og nødvendig fornyelse av hele profilen.
Det gamle symbolet er omarbeidet gjennom forenkling og ved at det ikke lenger er stengt inne i en boks. Som en grafisk gjengivelse av lys strømmer strålene ut fra symbolet på digitale og analoge flater og i motion-bruk. Resultatet er en mer tidsriktig og dynamisk merkeidentitet som gjør at Glamox skiller seg tydelig ut i konkurransen på det internasjonale bedriftsmarkedet.
– Den nye logoen og identiteten skal uttrykke at Glamox er en kilde til lys, forteller Marc Ligeti, som er Lead Designer i KXO. – Vi ville skape assosiasjoner til lysstråler, briljans og positivitet og samtidig gi et subtilt hint til bokstaven G. Et tett og godt samarbeid med kunden var avgjørende på veien mot løsningen, ikke minst siden vi måtte ta vare på en etablert, verdifull merkevare, understreker Ligeti.
I november 2021 ble den nye identiteten lansert internasjonalt til 2300 Glamox-ansatte i 16 land.
– Begeistringen var stor blant de ansatte, forteller Nina Andresen Hol. – «Friskt», «moderne» og «veldig riktig for Glamox» var typiske kommentarer. Mange ga uttrykk for at dette er med å gjøre dem stolte av å jobbe her.
Den nye identiteten vil gradvis bli tatt i bruk i 2022, blant annet på Glamox’ nye nettsider, som lanseres i mars.
Involverte byråer

Mads Øvergaard
Designer
Joffrey Lamirault
Motion Designer
Nina O'Gorman
Strategisk rådgiver
Ingvild Bergsaker
Prosjektleder
Henrik Bakke
Skribent
Involverte
Nina Hol
Arbeidsgruppen i Glamox
Silje Grip
Arbeidsgruppen i Glamox
Siv Jacobsen
Arbeidsgruppen i Glamox
Mariann S. Romuld
Arbeidsgruppen i Glamox