Opplysningskontoret for juletrær

Oppgaven: Styrke Plantasjens posisjon som preferert juletreleverandør og synliggjøre Plantasjens kompetanseprofil

1585 71f1a original
4089 6c8c4 original

Oppgaven: Styrke Plantasjens posisjon som preferert juletreleverandør og synliggjøre Plantasjens kompetanseprofil.

Budsjettet for kampanjen var svært begrenset og det var ikke rom for å bruke midler til betalt annonsering i særlig grad.

Løsningen: Plantasjens opplysningskontor for juletrær. Driftet av Plantasjens egne gartnere og julepyntspesialister. Opplysningskontoret driver folkeopplysning om juletrær og juletrepynt i hele desember – på Facebook, i media og gjennom aktiviteter i bybildet.

Taktikken: For å gi et troverdig bilde av Plantasjen-kompetansen legger vi opp til direkte dialog med målgruppen i fortjente medier. Vi utvikler en rekke aktiviteter som skal trigge ulike målgrupper – i fokus står ren underholdning, kunnskap og inspirasjon.

Aktivitetene:
• Bygge engasjement i sosiale medier:
Facebook som arena for juletreinspirasjon, -opplæring og -underholdning
-Dialog: Opplysningskontoret svarer på spørsmål fra fansen.
- Juletrekalender: Pynt juletreet ved å laste opp din egen favorittpynt og del resultatet med vennene dine.
- Juletreskolen: Daglige tips og råd om juletrehold, historiske ”visste du at fakta” om juletrær og juletrepynt.
- Juletrequiz: Hvilket juletre er du? Test deg selv.

• Utløse engasjement i hverdagen:
For å markere sesongstarten for juletresalget inviterer vi til Den store juletredagen. 100 kjærestepar og en rekke folkekjære personligheter deltar på juletrekurs på Oslo S. Under kyndig ledelse av Opplysningskontorets gartnere, bygger kursdeltakerne en juletreskog med over 100 juletrær i asfaltjungelen på Oslo S.

• Vedvarende fokus gjennom forbrukeropplysning:
Vi jobber aktivt med redaksjonelle PR-innspill, for å sikre fokus på riktig juletrestell og årets julepynttrender i media. Resultatene av en undersøkelse om norske juletrevaner blir også brukt aktivt inn mot nasjonale, regionale og lokale medier. Avsender er Plantasjens opplysningskontor for juletrær.

• Utnytte kvalitetsstempelet i betalt kommunikasjon:
Plantasjens betalte reklame som gikk i samme periode fokuserte på pris og produkt. Opplysningskontoret for juletrær ble en integrert del av reklamen, for å tilføre en kvalitetsdimensjon.

Resultater:
• Oppmerksomhet:
Over 200 medieklipp totalt. Blant annet på NRK Morgennytt, TV2 God Morgen Norge, NRK Nitimen, NRK Dagsnytt, Dagbladet, Aftenposten, P4, P5, Radio Norge, Se og Hør, Her og Nå, Seher.no, Nettavisen, NTB, ANB, Dinside.no, Klikk.no, Dittoslo.no og en rekke lokale medier.

• Engasjement:
1300 nye fans på Facebook i løpet av kampanjen. 25.000 stemte på sin favorittpynt i juletrekalenderen på Facebook. Over 50 blogginnlegg og tweets. 100 kjærestepar deltok i juletrepyntekurset på Den store juletredagen. Anslagsvis 100.000 mennesker gikk gjennom den store juletreskogen på Oslo S. Plantasjens egne ansatte involverte seg aktivt i kampanjen og skape et stort internt engasjement.


• Effekt:
Plantasjen solgte over 9000 flere juletrær i 2010 enn i 2009. Det tilsvarer en økning på cirka 10 prosent. Juletresalget begynte tidligere enn normalt, og førte også til økt salg av annen julepynt på Plantasjen. Plantasjen har i langt større grad enn tidligere fått henvendelser direkte fra pressen om å uttale seg både om juletrestell- og andre hagerelaterte saker.

Involverte byråer

75568 43544 original

Trigger Oslo