Ugla til Kvelertak og smykkene til Aurora på Fretex 

Under årets Øyafestival donerte ti artister sceneplagg og andre gjenstander til Fretex. NoA-byråene Anorak og Ignite står bak kampanjen, som skal inspirere enda flere til å handle brukt.

Øya X Fretex donasjoner

Fretex har i flere år hatt et nært samarbeid med Øyafestivalen, men i år bestemte de seg for å gjøre noe annerledes – de inviterte artistene inn i samarbeidet.

En Fretex-boks ble plassert inne på backstagen. Her kunne årets artister donere både klær og gjenstander gjennom hele festivalen. Artistene som deltok var Kvelertak, Aurora, Myra, Kamelen, Sondre Lerche, Lemaitre, Michelle Ullestad, Bright Eyes og Dagny.

–  Det er en fin følelse å donere noe jeg virkelig er glad i, forteller Aurora, som la en samling smykker i Fretex-boksen.

Prosjektet ble dokumentert og publisert over en tidagers periode. Samtidig ble gjenstandene sluppet i Fretex-butikker over hele landet. For sjansen til å sikre seg skattene, måtte folk følge med i Øya og Fretex sine sosiale medier. På oyaxfretex.no ble det lagt ut hint og ledetråder til hvor klær og gjenstander kunne finnes.

2 Øya X Fretex mobil
3 Øya X Fretex ipad
5 Øya X Fretex oversit
6 Øya X Fretex plakater

ØYA x Fretex

– Artistene er utgangspunktet for alt vi gjør, og bærekraft står helt sentralt i vår identitet som festival. Vi er glade for at så mange av artistene har blitt med, og på den måten hjelper til å spre gjenbrukets glade budskap, sier Birgitte Mandelid, markedssjef for Øyafestivalen.

Fretex er også fornøyd med engasjementet til artistene:

– Vi er utrolig takknemlige for alle de unike, morsomme og fine donasjonene artistene valgte å gi til Fretex under Øyafestivalen. At de rett etter å ha spilt, valgte å gi en bit av publikumsopplevelsen videre, synes vi er stort av dem – og det er veldig stas for oss å kunne tilby disse skattene til våre kunder, sier Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex.

Hovedfilm
Kvelertak
Dagny
Aurora
Sondre Lerche

Anorak X Ignite

Anorak står bak konseptet og filmene, med husregissør Martin Iversen på regi. NoA Ignite har utviklet det visuelle og digitale konseptet.

– Anorak har jobbet med både Øya og Fretex over flere år, og ideen om et samarbeid mellom de to har hengt på veggen lenge. I år alignet alle stjernene, bokstavelig talt, sier Eirik Johansen, kreatør i Anorak.

– Det har vært en spennende reise å skape et visuelt univers som både ivaretar Fretex og Øyafestivalen sine respektive merkevarer – samtidig som konseptet står på egne bein innenfor både musikk, mote og festival. Design og teknologi har jobbet tett på hverandre, og vi har brukt mye tid på å bygge opp under visuelle konsepter med rask prototyping av både design, interaksjon og bevegelse, sier Anders Godal, lead designer i NoA Ignite.

Se alle filmer og resten av prosjektet på oyaxfretex.no.

Involverte byråer

A
Anorak
M

Martin Iversen

Regissør

R

Rune Roalsvig

Rådgiver

C

Colleen Christiansen

Produsent

V

Vibeke Røed Hansen

Kooridinator

S

Sara Oskarsen

Rekvisitør

NoA Ignite
A

Anders Godal

Design Lead 

C

Clementine Rusten

Interaksjonsdesigner 

J

Julia Eggum

Interaksjonsdesigner 

J

Jessica Kim Warr 

Front-end utvikler

H

Hanne Edfelt

Front-end utvikler

Involverte

J

Jonas Skulstad Murstam 

Foto

V

Vegard Soldal 

Lyd