Hvem bestemmer hva som er bra?
Kreative konkurranser og juryering er tematikken i fjerde episode av kreatørpodkasten «Arbeidstittel», der gjestene denne uken er Janne Brenda Lysø og Kjetil Wold.
Få andre innen kreativ kommersiell kommunikasjon i Norge har vunnet flere kreative priser eller tjenestegjort i flere konkurransejuryer enn Janne Brenda Lysø og Kjetil Wold, som begge er kreative ledere og partnere i henholdsvis POL og ANTI. De er dermed de perfekte gjestene i podkasten når tematikken er konkurranser og bedømming av kreative arbeider.
– Kjempestas at Janne og Kjetil ville stille opp og gi oss et innblikk i hva som skjer bak kulissene i kreative konkurranser, forteller programlederne Carina Hegreberg og King B. M. Nguyen.
Hør sendingen her:
(«Arbeidstittel» kan også høres med Spotify og i iTunes.)
Definisjonsordbok for nye bransjefolk
I forrige episode hadde gjestene Maja Folgerø (POL) og Martine Flatlie (NAUG) følgende oppgavebrief: Hvordan kan vi hindre uønsket seksuell oppmerksomhet før julebordsesongen?
Ukens vinnere er teamet Elise Apall Bjørgsvik og Anne Christine Carlsson fra Westerdals AD2 med jobben «Definisjonsordbok – for nye bransjefolk».
Juryen sier: Av de 7 jobbene vi fikk inn, skiller denne seg klart ut og viser i all sin enkelhet hvorfor det er så vanskelig å snakke om seksuell trakassering. For – med mindre det handler om seksuelle overgrep – så skjer mye av trakasseringen og kommunikasjonssvikten mellom linjene.
Definisjonsordboka er en gave til alle som skal på sitt første bransje-julebord, og hjelper dem å oversette klassiske gråsone-situasjoner til tydelig trakassering. Idéen er befriende fri for kjønnsorganer og moralprekener – og har et kjempepotensial hva gjelder situasjoner som er mer eller mindre trakasserende. Vi håper KF setter den i produksjon snarest – og at de trykker opp nok til hele bransjen
– Dette var kjempestas for to andreklassinger! Løsningen vår går ut i fra hva vi ville satt pris på dersom (når;)) vi blir ansatt i byrå. DM var fett å jobbe med, og nå gleder vi oss til å være med på neste brief-konkurranse!, sier vinnerteamet til kreativtforum.no.
«Jeg har aldri»-leken
2. plassen går til «Årets julebordspill – Jeg har aldri jobbet i kommunikasjonsbransjen» av Sindre Øren og Sindre Johnstad, som begge tar bachelorgrad i art direction på Westerdals.
Juryen sier: Idéen er en twist på den klassiske «jeg har aldri»-leken og stiller mer og mer ubehagelige spørsmål desto lenger ut i spillet du kommer. Idéen er god, og selv om vi tviler på at noen faktisk hadde turt å bli med, så får den helt sikkert mange til å tenke seg om!
– Vi er veldig fornøyde med å få stikke av med andreplassen! Det har vært spennende å få jobbe med hvordan man kan utfordre et alvorlig tema ved å lage noe utradisjonelt, sier Øren og Johnstad.
Få folk til å velge Peppes
Brings Brief-konkurranse episode 4, brief fra Janne Brenda Lysø og POL:
• Kunde: Peppes Pizza
• Brief: Peppes pizza kan leveres på døra, hentes eller nytes i restauranten. Få folk til å velge Peppes neste gang de er sultne
• Målgruppe: Velg selv
• Premie: Gavekort på pizza og Janne tar en titt på mappa! *Oppdatering: Gode løsninger kan bli presentert for Peppes!
Regler:
• Løsningen må på en eller annen måte inkludere postkassen som en kanal
• Alle kan delta
• Løsning sendes til carinaogking@gmail.com eller via Facebook-siden Carina og King
• Fritt valg av format
• Frist: Før midnatt mandag den 15. oktober 23:59-ish.
• Vinner utropes i neste episode.
Enten du ønsker inspirasjon eller bare liker å se gode DM-jobber: Bring har samlet en rekke unike DM-løsninger på sine nettsider.
«Arbeidstittel» sponses av Bring og produseres av Både Og Radiobyrå, der Stian Letessier er regissør og produsent mens Magnus Solli Andersen kjører lyd.