Heisholt Inc. åpner nytt kontor i Battlefield 1

Inspirert av omtalen i et av verdens mest anerkjente tidsskrift, ekspanderer nå Oslobyrået med enda en filial, denne gangen i førsteperson-krigsspillet Battlefield 1.

Minecraft-kontoret til Heisholt Inc fikk nylig omfattende pressedekning i New York Times, og det spektakulære intervjuet med Erik Heisholt fant sted inni selve dataspillet.

KF Pluss-redaksjonen fikk audiens hos gründer og kreativ leder Erik Heisholt, med et enkelt forbehold: hvis intervjuet skulle handle om selskapets ekspansjon i «Battlefield 1», så måtte vi møte ham på det nye kontoret, inni spillet, ved Verdun-fronten i Frankrike!

En kreativ atmosfære

Fulle av spenning logger vi oss på online-delen av skytespillet, forberedt på en trivelig prat om kreativitet og digitalisering av faget vårt. Etter noen få sekunder med loading, viser det seg imidlertid at vi spawner midt i et kaotisk bomberegn hvor atmosfæren er grønnfarget. Før vi rekker å forstå at det grønne rundt oss er sennepsgass, blir vi kvalt og segner om ved siden av en hardt skadet og jamrende medsoldat. Vi sender en SMS til Erik, som kan fortelle oss at de aller fleste kunder også er noobs, og dør veldig mye i starten av samarbeidet. Vi får derimot et tips om å trykke inn R1 og pil til høyre på kontrollen, så kan vi velge gassmaske fra rullemenyen neste gang.

Å være på nett med kunden

OK, kloke av skade logger vi på igjen, i et nytt forsøk på å slå av en prat med Erik. Denne gangen spawner vi delvis skjult under en utbombet tanks, og vi rekker å orientere oss. Erik har på forhånd informert om at det nye kontoret ligger rett ved et krater til høyre for et brennende kloster. Ved hjelp av kikkertsiktet på sniper-rifla klarer vi å identifisere krateret på andre siden av slagmarken, bak en russisk soldat med flammekaster. I neste sekund står en tysk infanterist over oss med stridsklubbe, og hamrer oss gjentatte ganger mot hodet mens blodet spruter på skjermen. Vi sender en ny melding til Erik, som kan fortelle at han som drepte oss antageligvis er den veldig trivelige markedssjefen til Stavernfestivalen, på vei ut fra et lovende møte om ny visuell identitet.

Tine
Noe av det fine med å ha kundeforholdet inni i et spill, er at alle behandler hverandre med samme grad av respekt, mener Heisholt Inc .

Lytt til forbrukeren

På det tredje forsøket vårt er fienden på flukt til neste sone på kartet, og vi spawner automatisk nærmere kontorene til Heisholt Inc. Til alt hell finner vi også en forlatt hest som vi enkelt hopper på ryggen til ved å trykke på firkant. Med hesten kommer vi oss mye raskere fram til avtalen. Etter litt kluss der hesten henger seg fast i piggtråd, skjønner vi at man hopper med x-knappen. Ganske kjapt nærmer vi oss det nedbrente klosteret. Der ser vi en ansamling soldater, som vi antar er designere i Heisholt Inc. Vi rir i deres retning, men siden vi holder inne R2-knappen er hesten i galopp, og vi oppdager derfor for seint at mennene har sånne tyske hjelmer med pigg på toppen, og ikke sånne suppeskålformete hjelmer som britene bruker. Vi blir derfor spiddet med bajonetter fra alle hold, og i det vi detter til bakken blir vi også nedverdiget av en motspiller som setter seg på huk gjentatte ganger ved å trykke inn runding-tasten, sånn at det ser ut som han setter rassen sin oppå ansiktet vårt.

«De aller fleste kunder er også noobs, og dør veldig mye i starten av samarbeidet.»

Erik Heisholt, kreativ leder i Heisholt Inc.

Erik tekster oss på nytt. Vi var så nærme denne gangen at han kunne se hva som skjedde. Det viser seg at vi har ridd rett inn i en fokusgruppe som synset på de siste Bank2-filmene, produsert i samarbeid med en 12 år gammel gutt i Tyskland som Erik møtte på et seminar i Fortnite.

Med verden som arbeidsplass

Innen vi rekker å spawne for fjerde gang får vi beskjed om at engelskmennene har beseiret tyskerne, og Erik tekster til oss at han dessverre må bli med videre til neste brett, som er ørkenslaget i Sinai. En av ulempene ved å ha kontor i Battlefield 1 er at du må forlate kontoret hver gang din side vinner og du avanserer i spillet, samtidig skriver han til oss at det også er en gylden mulighet til å drive newbiz i helt andre markeder. Kreativitet er universelt, og med digitale plattformer som Battlefield 1 kan man jobbe i Gallipoli, Somme, Verdun eller helt andre steder som er kjent fra første verdenskrig. Alt man trenger er gode ideer, en rifle, en kniv, en gassmaske, en hjelm, nok ammunisjon og helst level 50 og oppover.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.