En intuitivt kuratert meny

Før sommeren ble stafettpinnen sendt til kreatør Sollin Sæle som nå jobber i Accenture Song i New York. Hun har også fått med seg David Droga på laget.

KUDOS PHOTO HEADER
Sollin Sæle og David Droga.

BIO

Sollin Sæle og David Droga har begge flyttet til New York for å jobbe, men det betyr ikke at førstnevnte har sluttet å tenke på norsk reklame. Sollin flyttet nylig fra Oslo hvor hun var kreatør i Anorak, og David flyttet fra Australia i 2005 for å starte Droga5, men nå jobber de begge i Accenture Song.

– Takk til Per og Torbjørn som gidder å sende stafettpinnen så langt. Ingen av oss har hatt kudos før, og for å ikke begrense den ene sjansen vi får har vi derfor ikke noe tema for den. Det er heller ikke en toppliste. Ta det som en intuitivt kuratert meny. Alt er bra.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i

VolksWagen sin Reverserte Trailer

– Vi orker ikke å tenke på hvor kjedelig briefen var, men synes det er gøy å tenke på mange av disse kjøre rundt, overalt, hele tiden. Det trengs mer kaos i Norske sikkerhetsreklamer. Vi venter fortsatt på en oppfølger som i Volvo Split-serien, hvor man kanskje også rygger på ekte.

Konseptet: Lottomillionærer er ikke som andre millionærer

– Ikke ny i det hele tatt og derfor tenker vi at den fortjener creds. Ikonisk grunnkonsept som sikkert har sluttet å få nok kudos. Vi liker særlig å følge med på hvordan setningen manifesterer seg utenfor TV (f.eks da Saga kino endret skiltet sitt til Sjino). Gleder oss til en lang reklameframtid med denne setningen og håper Norsk Tipping ikke bytter konsept i 2025.

Saga Sjino referanse

Det koster mye å ha lite

– Denne oppdaget David nylig, og han synes spesielt taglinen «det koster mye å ha lite» i slutten er undervurdert. Sollin har vist filmen til den kristenkonservative familien sin tre romjuler på rad, og tror den har hjulpet med å få dem til å anerkjenne reklame.

IKEA lo-rulleboard

– Det trenger ikke alltid å være komplisert. Se på han som holder sønnen sin opp på billboardet! Haha. David har brukt ull før og kjenner seg igjen i denne. Cute.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv

Frittgående produktdemonstrasjon

– Denne minner oss om noen som ruget ut en egg på innerlommen av North Face-jakken sin til det ble en (levende) kylling for å bevise hvor varm jakken er, som er en norsk reklame Sollin ofte snakker om, men som ingen av oss klarte å finne.

SWIPE 1
SWIPE 2
SWIPE 3

Diamond Shreddies

– Avslutter med denne legendeideen. Vi håper vi noen gang kommer på en så bra idé. Sannsynligvis ikke. Noen vil kanskje si at dette er som å jobbe som kokk og anbefale retten «Sushi». Men ønsker likevel å bli assosiert med denne hvis noen f.eks googler den, og velger derfor å ta den med.

Diamond Shreddies SWIPE1
Diamond Shreddies SWIPE2
Diamond Shreddies SWIPE3
Diamond Shreddies SWIPE4
Diamond Shreddies SWIPE5
Diamond Shreddies SWIPE6

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– For å fortsette å holde kudosen delvis i familien sender vi den videre til Sebastian Pandonis, partner i Anorak. David håper Sebastian har noen svenske favoritter han ikke har sett før.