Mer MarTech, takk!

Det snakkes mye og høyt om MarTech. Begrepet er litt mystisk, men det er liten grunn til høye skuldre. Tvert imot. Både kundene dine og du som markedsfører har grunn til å gå framtiden lyst i møte.

Image1

Først av alt: Hva er egentlig MarTech, eller markedsføringsteknologi på norsk? Egentlig er det ikke mer hokus pokus enn et samlebegrep for verktøyene som brukes for å drive digital markedsføring. Sender du et nyhetsbrev til dine kunder, så kan du slå deg på brystet og si at du allerede er i gang med et MarTech-løp.

Det er imidlertid et hav av muligheter til å kombinere ulike teknologier, og på den måten gjøre markedsføringsbudskapet enda mer relevant for mottaker, samtidig som du bygger opp stadig mer innsikt om kundene dine. Når du setter sammen ulike teknologier – for eksempel kombinerer nyhetsbrevet med en kundedatabase – så har du en «Marketing Stack».

Særbehandling gir lojalitet

Med en optimalisert Marketing Stack, har du verktøykassa du trenger for å skreddersy kundeopplevelser. Som markedsfører kan du sørge for at kunden får relevante budskap, tilpasset der hen er på sin kundereise.

Vi har vel alle vært utsatt for det motsatte. For eksempel å bli bombardert med meningsløse bannerannonser for den samme sykkelen du nettopp har kjøpt og betalt. Med en optimalisert markedsteknologi, ville du heller ha fått en e-post med vedlikeholdstips og kule sykkelturer i ditt nærområde. Og noen uker senere, når du har bursdag, så mottar du et tilbud om å kjøpe en fristende fin sykkeljakke fra samme leverandør, med bursdagsrabatt.

Denne formen for personalisering oppleves ikke som påtrengende og «reklamete», i stedet ser vi at bedrifter som klarer å gi individuell oppmerksomhet får de mest lojale kundene. Folk digger å få særbehandling!

Image2
MarTech er et samlebegrep for verktøyene som brukes til å drive digital markedsføring forklarer leder for Kommunikasjon og synlighet, Kjartan Høvik, i Metro Branding.

Kundedata er oljen

I en velsmurt Marketing Stack, er kundedata selve oljen som sørger for at maskineriet fungerer. I takt med cookiens død og nettlesere som gjør brukeren vanskelig å spore, blir det ditto vanskelig for markedsføreren å treffe kunden med relevante budskap.

Førstehåndsdata er gull verdt, og her er markedsføringsteknologien en nøkkel – både med hensyn til å samle inn data og til å ta dem i bruk for å skape gode kundeopplevelser.

Ofte er det ikke mangel på data i seg selv som er utfordringen. Mange bedrifter har nok av systemer som hver for seg samler inn data om kunden. Problemet er bare at systemene ikke snakker med hverandre, og/eller at dataene mangler samtykkene som trengs for å kunne brukes i kommunikasjonsarbeidet.

LES OGSÅ: Når «cookiene» dør – hva skjer med annonseringen da?

Lag en MarTech-plan

Skal du lykkes med MarTech, så trenger du en plan. Og fiffig nok handler den i utgangspunktet ikke så mye om teknologi. I stedet handler det om å sette ord på hva du ønsker å oppnå. Du må rett og slett lage et tydelig framtidsbilde. Tilsvarende må du lage et tydelig bilde av nåsituasjonen, både hva gjelder teknologier og hva slags kundedata bedriften samler inn.

Når disse to bildene er på plass, starter jobben med å identifisere hvorfor ting ikke fungerer som ønsket. For å lykkes med drømmen, er ikke alltid svaret å investere i ny teknologi. Like gjerne handler det om å få ulike avdelinger i bedriften til å samarbeide, og sørge for at organisatoriske og teknologiske barrierer brytes.

Ta det steg for steg

Gjort riktig, kan teknologien åpne helt nye muligheter for deg som markedsfører, samtidig som det øker kundenes lojalitet. Og ikke minst: At bedriften opplever økt salg/ettersalg. Alt for ofte ser vi dessverre at markedsføringsavdelinger starter sitt MarTech-arbeid med å velge teknologier. Da risikerer du å havne opp med dyre investeringer, teknisk frustrasjon og lavere effekt enn potensialet tilsier. Å angripe arbeidet fra riktig kant, er avgjørende for å lykkes!

Metro Brandings metode for å lage en marteck-strategi

  • Kartlegg nåsituasjonen, på tvers av avdelinger: Hva slags kundedata samler vi i dag? Hvilke teknologier benyttes? Hvilke samtykker er gitt?
  • Trom sammen til en tverrfaglig workshop: Hva ønsker vi egentlig å oppnå? Hva hindrer oss i å nå målene våre? Har vi organisatoriske sperrer? Teknologiske? Ta med salg, markedsføring og IT i workshopen, gjerne både de som jobber overordnet og «nede i purra» og kjenner dagens verktøy.
  • Lag en GAP-analyse: Hvilke hull må tettes? Hvilke siloer må brytes? Hva er realistisk å få til på kort og lengre sikt? Hva krever det av samarbeid, kompetanse og teknologi?
  • Lag en MarTech-plan, inkludert budsjett og tidsplan. Planen vil som regel bestå av en kombinasjon av å sette sammen ny teknologi og lete etter ny. Husk at Roma ikke ble bygd på én dag. Det kan hende planen må deles inn i flere faser. Og ikke minst: Ting skjer fort. Det kan hende planen må justeres, selv om framtidsbildet ligger fast.