Kreatør blir sjef i Reklamförbundet

Paradiset-gründer Bjørn Rietz tar over jobben fra Pia Grahn Brikell.



Den svenske varianten av Kreativt Forum, Reklamförbundet, har bestemt seg for hvem som skal bli ny sjef, etter det ble kjent at nåværende administrerende direktør Pia Grahn Brikell forlater jobben.

Björn Rietz (52) har blant annet vært med og gründet Paradiset sammen med Stefan Öström og Joakim Jonason, og han har erfaring fra DDB både i Sverige og Australia. Paradiset var stor stjerne på 90-tallets reklamehimmel, mest kjent for sine Diesel-kampanjer.

Stor humanist
Ifølge administrerende direktør i Åkestam Holst, Göran Åkestam, har Reklamförbundet gjort et bra valg.
– Jeg kjenner ham fra gamle dager, og han er en stor humanist og et bra menneske. Det eneste som taler i mot ham i denne jobben er at han er mann og er 52 år gammel, men det får han kompensere for ved å være nysgjerrig, sier Åkestam til Dagens Media.

– Jeg synes Björn er verdens beste valg, sier avgående sjef Pia Grahn Brikell om sin etterfølger.

Lære mer
Selv er Rietz kledelig beskjeden.
– Det finnes åpenbare erfaringshull. Jeg vil ut og lære mer om PR-, design-, event- og webdelen. Det er grunnleggende for min nye jobb, sier han til Svenska Dagbladet.