Flere jobber disket etter Dubai Lynx-skandale

Den unge reklamekonkurransen Dubai Lynx, arrangert av organisasjonen bak Cannes Lions og Eurobest, herjes av diskvalifikasjoner etter at en rekke jobber fra byrået FP7 Doha er avslørt som fabrikerte.



The Dubai International Advertising Festival og tilhørende Lynx Awards, som ble arrangert tidlig i mars, har allerede rukket å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet: Samsung i Libanon, oppdragsgiver for Quatar-byrået FP7 Doha, protesterte for noen uker siden mot et av vinnerbidragene, en annonse der man ser Jesus fotograferer en gjeng med nonner. Samsung hadde aldri godkjent annonsen, som har ifølge den svenske bransjeavisa Resumé har provosert kristne grupper i Libanon. Samsung avfeide jobben som et verk med kun ett mål: Å imponere en konkurransejury.

Juks i fleng. Nå har konkurranseorganisasjonen innledet en nærmere gransking av flere av FP7 Dohas bidrag, og de har funnet adskillige jobber som ikke oppfyller konkurransevilkårene. Det innebærer at båder byrået og bidragene diskvalifiseres fra konkurransen. Dermed mister FP7 Doha både tittelen «Agency of the Year» samt hele 18 premiebelønte bidrag, blant annet et gull i print og et gull i film.

I tillegg ble ti bidrag på shortlist i Print og Outdoor diskvalifisert.
– Vi har klare regler på dette området, og nøler ikke med å diskvalifisere disse jobbene, sier Philip Thomas, administrerende direktør for konkurransen og Emap, som eier både Cannes Lions, Eurobest og Dubai Lynx.