Får likevel delta i YL Film

Capa har tatt engasjementet rundt Norges ikke-deltakelse i filmkategorien i Young Lions på alvor, og arrangerer i dagene fremover en nasjonal storyboard-konkurranse der vinneren skal delta i Young Lions Film i juni.

10157 38481 original

Onsdag denne uken ble kinodistributøren Capas forvaltning av selskapets forpliktelser som norsk Cannes Lions-representant gjenstand for kritikk, først og fremst fordi de stilltiende hadde gitt opp å finne unge kreative til filmkategorien i Young Lions. I etterkant av balubaen har Capa henvendt seg til Cannes Lions med forespørsel om dispensasjon for innsendelsesfristen, noe de har fått positiv respons på.
– Basert på tilbakemeldingene og det gledelige engasjementet vi har fått rundt Young Lions, kontaktet vi onsdag Cannes Lions og forklarte situasjonen for å høre om det var mulig å få en særnorsk dispensasjon for Young Lions Film i forhold til frister. Det har vi akkurat nå fått «go» på, forteller Espen Strand Henriksen, markedssjef i Capa.

Ide og storyboard. Det betyr at unge håpefulle reklamefilmmakere må hive seg rundt sporenstreks: Fristen for levering til Capa er førstkommende tirsdag, 26. mai klokken 16.00.
– Det som er positivt er at deltagerne i den nasjonale konkurransen skal gjøre mindre, samt at de har bedre tid enn det som gis i Cannes: Der får man kun 48 timer til disposisjon, inkludert filming ved hjelp av en mobiltelefon og redigering på Mac, noe man slipper nå. Nå er det kun snakk om å lage en ide og et storyboard, forteller Strand Henriksen.

Humanitær brief. I YL-briefer er oppdragsgiver alltid en humanitær organisasjon.
– Vi kontaktet Oslo Røde Kors på onsdag og har laget en oppgave basert på deres utfordringer, slik at de unge kreatørene skal få en oppgave relativt lik den som blir gitt i Cannes om en måned.

Oppgaven og mer informasjon blir sendt til sentrale reklamebyråer og andre naturlige aktører i løpet av kort tid. Nederst i artikkelen kan du laste ned denne i pdf-format.

Reglene og rammebetingelsene for Young Lions Film-konkurransen er slik:
– Deltagerne må ikke være over 28 år (født etter lørdag 27. juni 1980)
– Hvert team må bestå av to personer
– Teamet må være gode i engelsk
– De må kunne redigere idéen og råmateriale ved hjelp av Mac-programmer
– Reise, opphold og festivalpass må dekkes av vinnerteamet

Koster flesk. Markedssjef Espen Strand Henriksen mener det er viktig å presiserer det han selv har døpt «roten til alt ondt», nemlig detaljene om kostnadene.
– De som melder seg på må være oppmerksom på at vinner-teamet selv, eventuelt hjulpet av arbeidsgiver, må sørge for at reise, opphold og festivalpass blir dekket.

Strand Henriksen estimerer summen til å ligge på rundt 15-20.000 kroner per person, hvorav festivalpasset er den eneste kostnaden som er lik for alle (999 euro per pers, omtrent 8850 kroner). Hva gjelder praktiske utfordringer stiller Capa med råd og hjelp.
– Jeg tar som sagt til meg kritikken, og lover at denne prosessen skal bli bedre til neste år. Det er jo nettopp litt av dette jeg har etterlyst og prøvd å snuse fram til, så jeg håper denne diskusjonen kan bringe Cannes Lions og Young Lions dit vi alle vil ønsker den, sier Strand Henriksen.

f77e5bc3-1bd4-4c7c-a953-520ebb69e207.pdf