Stor ære, dårlig oppmøte

Som vanlig var det amerikanerne som vant de gjeveste prisene i Clio Awards. Men i salen var det glissent.

7742 32887 original

Crispin Porter + Bogusky og BBDO ble i torsdag hedret som henholdsvis byrå og byrånettverk av året under Clio Awards i Las Vegas. I tillegg til disse høythengende titlene ble det delt ut to andre spesialpriser: MJZ i Los Angeles og London fikk prisen Production Company of the Year, og som Cannes Lions har også Clio utpekt Volkswagen som Advertiser of the Year.

Barry Manilow, av alle mennesker, fikk en æres-Clio for sine reklamejingler for merkevarer som State Farm, Stridex, Band-Aid og Tab, mens Goodby, Silverstein & Partners, San Francisco vant prisen 2009 Hall of Fame for sine «Aaron Burr»-spotter for California Milk Processors Board.

Tidligere i uken fikk mannen bak «Mad Men», Matthew Weiner og internett-gründeren/guruen Marc Cuban hver sin æres-Clio, mens Dan Wieden, gründeren bak Wieden + Kennedy ble hedret med en Lifetime Achievement Award.

Vi glemmer heller ikke at Westerdals-teamet Hallvard Fjeldbraathen og Morten Halvorsen tok med seg gull, sølv og bronse i tre av de interaktive kategoriene.

Uavhentede priser.
Ifølge byråbloggen Agency Spy har den økonomiske tilstanden for byråer og annonsører satt sitt preg på Clio-dagene.
– Det er rett og slett ikke så mange folk her. Mange av de vi har snakket med sa at byråene mangler de nødvendige midlene til å sende folk på prisutdelinger, eller hvis de har penger, så klarer de ikke å rettferdiggjøre utgiftene. Torsdagens prisutdeling bekreftet utsagnene, da mange priser forble uavhentet.