Gullblyanten til Janne og Stian

Janne Brenda Lysø og Stian Johansen mottok fredag kveld Kreativt Forums Ærespris: Gullblyanten, den høyeste utmerkelsen en reklameutøver kan få i Norge.

13199 e037e original
13200 92e4f original
13201 b9737 original
13202 addf1 original

Janne Brenda Lysø og Stian Johansen har jobbet i team helt siden de gikk på Westerdals. I år teller de det 16. året sammen. De startet opp i The Missing Link, og har derfra jobbet seg store og sterke via flere av Norges fremste byråer. Blant annet Leo Burnett, BBDO, McCann og nå i Try.

Pop som få. Og skal vi tro det som blir sagt om dem, lager de så god reklame at det norske folk løper fra toalettet når de hører reklamen på tv – ikke omvendt. Hele fem Gullfisker lyver ikke: Kunder har til og med kommet til dem og spurt om de også kunne få en «snakkis».

I juryens begrunnelse heter det at duoen har en uvanlig god teft for kommunikasjon som engasjerer, og med prisvinnende klassikere som «Toothfairy» for McDonalds, «Doffen har daua» for Rema 1000, «Dumme ku» for Netcom og nå sist den dobbelt gullvinnende kampanjen for DnB NOR, beviser de at det er sant.

Juryen sier videre at Stian og Janne bryter konvensjoner og bransjespråk, at de mestrer å fornye seg selv og at de «inspirerer oss alle».

Nemlig.