Norsk årgangsreklame på YouTube

Deler av samlingen som Norsk Folkemuseum overtok fra Tiedemanns Tobaksfabrik har nå blitt publisert på museets YouTube-kanal.

Reklamefilmene som legges ut på YouTube-kanalen til Norsk Folkemuseum tilhører samlingen museet overtok fra Tiedemanns Tobaksfabrik.

– Her er det veldig mye, og veldig mye av dette er ikke digitalisert ennå. Vi har i første omgang valgt ut noen filmer som vi har digitalisert, og kommer til å supplere med flere filmer etter hvert. De som ennå ikke har sett filmen «Glad gutt» har noe å glede seg til, forklarer Jon Ilseng, som er program- og kommunikasjonsrådgiver for Norsk Folkemuseum.



Filmene er lagt ut i forbindelse med Tiedemanns-utstillingen som åpner i Hallen på Norsk Folkemuseum i dag, torsdag 10. november.

– Disse filmene og plakatene vi nå har utstilt, viser hvordan reklamespråket var fra 1920 frem til 1975 da forbudet mot tobakksreklame ble innført. De sier også noe om hva som var greit på denne tiden. I den nevnte filmen bruker man for eksempel et barn, riktignok spilt av en voksen, som virkemiddel for å selge røyk. For de som jobber med kommunikasjon og reklame bør det være interessant å se hvilke virkemidler de tok i bruk på denne tiden. Det er også interessant å se hvordan de segmenterte målgrupper med for eksempel Medina, den milde, som en sigarett for kvinner og Karva blad som en røyk for litt barskere menn.

Nasjonale ikoner.
Bruk av kjendiser var en annen øvelse Tiedemann tidlig behersket. Plakaten med Otto Sverdrup, Roald Amundsen og Fridtjof Nansen er jo et godt eksempel på bruk av ikke bare kjendiser, men nasjonale ikoner, i reklame.

– Tipper det er noen norske firmaer som gjerne kunne tenkt seg denne trioen knytter til sine produkter. Det er jo nesten så man får lyst til å begynne å røyke, sier Ilseng.

– Reklame har ofte et klart og tydelig uttrykk. Man kan derfor forstå mye av tiden de ble laget i, ved å forholde seg til dem. Reklame fra 80-tallet sier for eksempel noe om hvilke idealer som hersket da. Men det er en annen historie, avslutter kommunikasjonsrådgiveren.

Se filmene her.