Øker salget med film i butikk

Pointmedia har utviklet reklameskjermer for butikkvarer og sier de kan bevise at de har mangedoblet salget for flere kunder.

For to år siden innførte Pointmedia AS en ny type skjerm for bruk i butikkhyllene. I høst testet firmaet effekten av ulike reklamefilmer i matvarekjeden Ultra. Skreddersydde filmer økte salget med 92,8 prosent i snitt og ifølge Pointmedia resulterte den beste av disse filmene med hele 263 prosent salgsvekst.

– Vi har valgt å møte kjøperen i selve kjøpsøyeblikket, og en mer direkte markedsføring får man ikke for reklamekronene sine. Der andre snakker om «Last meter marketing», snakker vi om «Last centimeter marketing», forteller Øyvind Christensen, markedssjef i Pointmedia.

– Vi retter oss mot kjøperen, ikke forbrukeren. Og her er det en stor forskjell. En mor som kjøper dagligvarer til en familie på fem, handler på vegne av fire andre forbrukere. I dette tilfellet er det moren som bestemmer hvilke produkter som legges i handlekurven, og det er henne vi må treffe i kjøpsøyeblikket.

Skreddersydd film øker salget. Pointmedia gjennomførte nylig en omfattende test i samarbeid med matvarekjeden Ultra og konsulentfirmaet Bigblue & Company. Målet var å finne ut hva slags type film som øker salget mest, og salgstallene ga et klart og tydelig svar.

I snitt lå salgsveksten på 49,4 prosent for produkter som ble reklamert på hylleskjermene, men dette tallet øker når man skreddersyr og tilpasser filmene. De skreddersydde filmene hadde en snittøkning på hele 92,8 prosent. Selv ordinære TV-reklamer ga en salgsøkning på 10,6 prosent.

Kjøpsbeslutning på sekundet.
Å vise film i butikk er noe helt annet enn å vise film på TV ment for en forbruker i sofaen, sier daglige leder Jo Jørgen Stordal.

– Vår utfordring er å gjøre seeren om til kjøperen. Kjøperen i dag tar gjerne kjøpsbeslutningen på sekundet, og hvis du skal få vedkommendes dyrebare tid må du være tydelig, rask og effektiv i din kommunikasjon forklarer Stordal.

Kan oppnå 100 prosent økning. Jan Hillesland, partner i konsulentselskapet Big Blue & Company, var med og testet skjermene til Pointmedia.

– Vi kjører en stor test minimum hver måned og ser at vanligvis kommer bare 15 prosent av materiellet opp, og kun 19 prosent av dette igjen blir lagt merke til, sier Hillesland, og viser til helt andre tall for Pointmedias skjermer.

– Disse kommer opp overalt i alle butikker, og gir en gjennomsnittlig salgsøkning på 49,4 prosent. Det er nå bevist, og dersom man jobber videre med innholdet er det langt fra umulig å oppnå en gjennomsnittlig salgsøkning på over 100 prosent.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.