Ble dobbeltvinnere i Frankrike

Det norske Isobar-trekløveret Henning Gjerde, Mathias Mikkelsen og Simen Øian Gjermundsen vant to priser i Webdesign International Festival i Limoges i Frankrike.

10820 a8655 original

Teamet, med navnet «Tomato Tomato», vant prisen for mest innovative løsning, samt den regionale prisen gitt av byen Limoges.

– En krevende, men veldig morsom konkurranse, i hvert fall da det gikk veien. Vi trodde ikke vi kom til å vinne før premieutdelingen, så det føltes ekstra godt å bli ropt opp to ganger, sier Mathias Mikkelsen.

Deltagerne fikk i oppgave å lage en løsning som kunne være en del av «fremtidens skole», som skulle løses i løpet av 24 timer.

– Vi tok utgangspunkt i en tanke om at fremtidens skole blir mer digital og samarbeidende. Ved å la elever og lærere samarbeide over landegrenser, og dra nytte av hverandres innsats, kan vi frigjøre tid hos lærerne som kan brukes til å sette ekstra fokus på elever som trenger litt ekstra hjelp. Løsningen vår legger stor vekt på at alle er forskjellige, og at vi lærer i forskjellig tempo og blir inspirert av forskjellige ting. Alle elever burde ikke få de samme oppgavene i samme tempo, sier Simen Øian Gjermundsen.

– Å holde seg skarp og fungerende over 24 timer er veldig utfordrende. Det er ikke ypperste kvalitet over arbeidet som blir gjort de siste timene før innlevering. Likevel kom vi opp med konseptet, designet og utviklet ideen med en presentasjonsside, casevideo og brukergrensesnitt på ett døgn, og vi er godt fornøyd med hva vi fikk til innenfor tidsrammen, forteller Henning Gjerde.

To norske lag.
Isobar-teamet vant tidligere i vår den norske kvalifiseringen og ble sendt til finalen sammen med laget «Plaid Interactive», som stilte i studentklassen.

Plaid Interactive består av Torbjørn Vik Lunde, Einar Löve, Ario Iranpour og Morten Harnang, alle førsteårsstudenter ved Interaksjonsdesign på Norges Kreative Fagskole.

– Å delta i konkurranser som dette er en utrolig bra mulighet for oss som studenter til å teste våre ferdigheter under press, sier Ario Iranpour.

– Selv om det ikke ble noe premie på oss i Limoges er vi fornøyd med at vi kom oss til finalen. Vi har lært utrolig mye under hele konkurransen og er i tillegg glade for å ha blitt kjent med de andre deltakerene, fortsetter Harnang.

Young Lions. Mathias Mikkelsen og Simen Øian Gjermundsen reiser om en uke tilbake til Frankrike for nok en konkurranse. Denne gangen går turen til Cannes Lions, der de skal delta i konkurransen for team under 28 år, Young Lions.

– Vi var overhodet ikke forberedt på å vinne den norske kvalifiseringen til Young Lions under årets Gullblyanten, men vi tar utfordringen på strak arm og er gira på å se hva vi kan få til, sier Mikkelsen.

– Som én utvikler og én designer er vi langt i fra noe tradisjonellt reklameteam, så vi føler oss som skikkelige outsidere i denne konkurransen. Forhåpentligvis kan vi dra fordeler av å ha en litt annen tilnærming til oppgaven, avslutter Øian Gjermundsen.

Se vinnerbidraget «Spring» av Team Tomato her.

Les mer om Webdesign Internation Festival her.