Null gull i juni-Sølvmikken

Bates United og Sagveien Resort deler sølvet mellom seg med radiospotter for henholdsvis ST1 og Easypark.

38406 5dd1c original

Juni er ikke blant årets travleste måneder hva gjelder reklameoppdrag og -konkurranser, noe Sølvmikk-juryen reflekterer over i månedens jurybegrunnelse:

– Etter tidenes sommer møttes en solbrun jury over Annebeths kontinentale frokostbuffét for å lytte gjennom både juni og julis radiofangst. Flere spotter i den første måneden enn den andre, men tross dette var det et stykke mellom godbitene. Juryen valgte derfor, på bakgrunn av nivået på gullene i de andre månedene i «radioåret», å dele ut to sølv i stedet for gull. Samtidig benytter vi sjansen til å nevne at det fortsatt er en måned igjen å gjøre det på; så kom igjen kreatører – lag noe bra og få det på lufta før august er omme!

Når det gjelder juli-kåringen av Sølvmikken må innsenderne vente i spenning – her blir resultatet offentlig først i begynnelsen av uken som kommer.

Om sølvvinneren til Bates United sier juryen følgende:

– Den Public Awareness-metaforiske kampanjen for ST1 som forteller om hvor bedritent bedriften behandler sine ansatte handler denne gangen om sommeren. Ingen sommerfest, ingen ferie, bare slit 24 timer i døgnet. Fint anslag, og i motsetning til Expert kan ST1 gjøre det, for pumpene bryr seg naturligvis ikke. Juryen skulle gjerne bedømt de første 29 sekundene for seg, for da dukker det opp superlativer som fint tekst, godt lydbilde og tydelig idé, men så kommer bært-bærten og bryter stemningen. Vi skjønner at man må ha en voice som forklarer hvordan man, ved kun å ansette pumper, sparer penger og kan tilby billigere bensin, men vi skulle bare ønske det ble gjort litt mer elegant. Tross dette – et hederlig sølv og et lite poeng foran sølv nummer to.

  • Byrå: Bates United
  • Kreativt team: Petter Andersen og Anders Åsheim
  • Konsulent: Per Christian Huse
  • Produksjonsselskap: Bates AVK Multimedia
  • Kunde: ST1

Lystig og underholdende

Sagveien Resort står bak den sølvvinnende radiospotten for Easypark. Juryens kommentar:

– Å kunne betale og utvide parkeringstiden med mobilen, det er en løsning som det er lett å se verdien av. Det kunne alle være enige om. Det rådet også full konsensus om at produktfordelen er tydelig dramatisert, oppsummert gjennom kommentaren: «Så enkelt, når det er så enkelt, liksom». Noen mente sågar at spotten var lystig og underholdende, mens andre påpekte at konsertsituasjonen kanskje var litt for opplagt. Dessuten hadde juryen en del å trekke på selve produksjonen. Særlig lydbildet ble oppfattet som litt lite tydelig. Først trodde vi at vi var på John Dee, før vi forstod at konserten var på Valle Hovin. Etter å ha kjørt oss litt vill, parkerer vi likevel Easypark på en fin-fin, delt 2. plass.

  • Kreativt team: Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen
  • Prosjektleder: Liv Murphy
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Easypark

Fine bilder i hodet

Bronseplassen i juni-kåringen havnet hos et konkurrerende radioproduksjonsselskap, nemlig Både Og og Sølvmikk-gjengangeren Riis Bilglass.

Juryen utbroderer:

– Det har vært mange Instagram-konkurranser i sommer. Riis Bilglass oppfordrer til å fange det som skjer utenfor bilen. En oppfordring som i kraft av sin sommerlige avlevering ble tatt godt i mot av juryen. Akkompagnert av kommentarer som: «Man får fine bilder i hodet» og «her fikk jeg faktisk lyst til å sende inn et bilde». Men selv om vi liker og kjenner igjen stemmen og stemningen fra det tidligere premierte profilkonseptet, kunne vi gjerne sett en klarere link mellom konkurransen og Riis Bilglass. Da kunne dette vært et forbilledlig eksempel på «Instagram-konkurranser-radioreklame».

  • Kreativt team: Eskil Paus og Kyrre Holm Johannessen
  • Prosjektleder: Benedikte Kluge
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Riis Bilglass

Hør alle radiospottene på gullmikken.no.