Sølvfiksen: Marinert i plump overtydelighet

Verdens Sterkeste Mann fortsetter sitt korstog: Å gjøre norsk reklamefilm bedre ved å skifte ut lydsporet.

56752 4618b original

Kjetil Røst Nilsen, daglig leder og produsent i lydbyrået Verdens Sterkeste Mann, tegner og forklarer tankene bak kåringen av Sølvfiksen for oktober og november.

– Mange norske reklamefilmer er nennsomt avstemt i et forsøk på å være morsom uten å være plump, og smart uten å være fiks. Slikt flisespikkeri er imidlertid fullstendig bortkastet ettersom publikummet på reklame-TV ikke er skjøre P2-lyttere, men tommelringbærende NRJ-lyttere som etter å ha blitt marinert i plump overtydelighet gjennom mange år trenger så grovkalibrede stimuli som overhodet mulig, sier Røst Nilsen.

– Benny Hill-grepet med økt avspillingshastighet og «Yakety Sax» har også den fordel at sekundlengden minker i takt med at underholdningsverdien øker, forklarer han.

I Sølvfiksen er det som vanlig Sølvfiskvinnerne som får nytt lydspor. I oktober var det TRY/Apts Tusenfryd-stunt med radiobiler som vant Sølvfisken, en jobb for Harald A. Møller med reklame for Volkswagens autokollisjonssystem,

Oktober-Sølvfiks:


Originalfilmen:


November: Frekkasvarsel!

– Dette er slett ikke en norskprodusert reklamefilm! Reklamebyrå og kunde har blygselløst stjålet traileren til den mexicanske B-filmen «Pepe y La Puta del Diablo» og forsøkt å ikle den et norsk lydbilde, avslører Røst Nilsen.

– Vår jobb har derfor vært et rent konservatorarbeide, følsomme teknikerfingre har løftet frem originallydsporet som lå gjemt bak den vulgære diskotekmusikken, slik at flere enn latinamerikanske cineaster kan stifte bekjentskap med den arme Pepe.


Originalfilmen: