Hennes Majestet, kunstneren

Hennes Majestet Dronning Sonja blir med Anti i ønsket om å løfte frem norsk kreativitet verden over.

68458 bb136 original
Tekstforfatter i Anti, Andreas Francisco og Hennes Majestet Dronning Sonja i den norske residensen i London tidligere i høst, i anledning intervjuet. Foto © Anti
68461 cfd38 original
Mockup av det nye coveret, designet av Anti.

I den kommende utgaven av magasinet A New Type of Imprint har selveste Dronningen stilt til intervju. Dronningen og A New Type of Imprint har et felles ønske om å løfte frem norske kreative talenter, både i Norge og i utlandet. Nå forteller Antis livsstilsmagasin Dronningens historie, om hvordan hun har kombinert et liv i tjeneste, med de sjeldne dagene av frihet og personlige interesser.

– Det er en stor ære å ha Hennes Majestet Dronning Sonja med i den kommende utgave av A New Type of Imprint, sier redaktør Veronica Mike Solheim.

– Dronning Sonja er en imponerende kvinne og at hun ønsker å ta del i dette prosjektet, er ikke bare viktig for oss, men den norske kreative industrien generelt, forklarer Solheim.

– Jeg tenkte aldri på å bli kunstner, men jeg har vært interessert i kunst hele mitt liv, forteller Dronningen til A New Type of Imprint.

– Jeg har samlet på kunst, frem til jeg fikk prøve det ut etter alle disse årene. Det som er fint med kunst er at den, på samme måte som musikk og dans, ikke har noe bestemt språk. På bakgrunn av dette, kan det danne et godt grunnlag for møte mellom mennesker, forklarer Dronningen.

Løfter fram unge talenter

Hennes Majestet utøver ikke bare kunst for sin egen del. Hun har også i samarbeid med kunstnerne Ørnulf Opdahl, Kjell Nupen og Ole Larsen etablert kunstprisen The Queen Sonja Print Award, som skal fremme unge grafikere.

– Jeg tror det er viktig å løfte frem unge talenter, og jeg tror det er en i alle kulturelle miljøer som trenger inspirasjon og en hjelpende hånd. For meg er det å kunne hjelpe de unge, og gi de en mulighet til å gjøre noe de alltid har ønsket, men aldri har hatt råd til selv, den viktigste grunnen til at jeg har ønsket å lage en kunstpris hele mitt liv, sier Dronning Sonja i intervjuet.

Hele intervjuet kan leses i femte utgave av A New Type of Imprint. Bladet er til salgs verden over i midten av desember. Magasinet har fremmet norsk kreativitet gjennom hverdagsfortellinger med kreative nordmenn i ett år nå, og daglig leder Kenneth Pedersen i Anti forsikrer at den kommende utgaven er sterkere enn noen gang.