MatPrat til topps i februar

Anorak lette seg gjennom 6000 reklamefilmer for å finne de over 30 gamle reklamefavorittene som utgjør filmen som ble Månedens arbeid i februar måned.

72622 8ec13 original

Det kastes for mye mat i Norge, og med kampanjen «Gjenoppskifter» ønsket MatPrat å vise hvor enkelt det er å kaste mindre. Den nye reklamefilmen er satt sammen av gamle reklamer for mat som samlet utgjør et nytt budskap, og «Gjenoppskrifter» skal vi vise hvordan dagens middag kan bli til morgendagens måltid. Idéen må utvilsomt ha resonnert med KFs lesere, som stemte den opp som Månedens arbeid i februar.

Filmen er laget av Anorak i samarbeid med regissør-teamet Matias & Mathias hos Bacon OSL.

– Idéen bak konseptet er å gjøre det lettere for folk å utnytte maten de allerede har til å lage noe nytt, og vise hvordan dagens middag kan bli til morgendagens måltid. I vårt fokus på gjenbruk har vi sammen med de flinke folka i Bacon laget en reklamefilm med gjenbrukte klipp fra kjente og mindre kjente reklamefilmer. Vi er stolte av filmen, og takknemlige for at så mange norske merkevarer har sagt ja til å bidra, fortalte Jens-Petter Aarhus, kreativ leder i Anorak, da kampanjen ble lansert i februar.

Dyrenekrologer og cineastiske illusjoner

To kampanjer fortjener hederlig omtale i tillegg til månedens vinner: «Nekrologer for utrydningstruede dyr» for WWF Verdens Naturfond av DDB Oslo, og «Mannen som fortsatt lever i en film» av TRY for Canal Digital.

Førstnevnte består av 10 lange radiospotter laget spesielt for reklamefrie dager på P4 i samarbeid med Verdens Sterkeste Mann. Prosjektets mål var å gjøre nordmenn flest mer bevisst på de mange dyreartene som faktisk er utrydningstruet her i landet.

Sistnevnte er laget i samarbeid med One Big Happy Family i anledning lanseringen av nye tjenester for Canal Digital Satellitt, og det går selvfølgelig utover «Mannen som fortsatt lever i en film».