Grand Prize til #kjærepappa i New York Festivals

Schjærvens kampanje for Care Norge gikk til topps i sin kategori i New York Festivals og tok Grand Prize, som det kun ble delt ut 15 av i årets konkurranse. POL ble hedret med spesialprisen UNDPI First Prize Award for «Bli regnskogsvokter» for NRK TV-aksjonen, mens Westerdals Oslo Act vant en Third Prize.

74353 58e35 original

Det er så vidt kreativtforum.no vet første gang et norsk byrå vinner Grand Prize i New York Festivals, i hvert fall i nyere tid (den beste uttellingen i NY Festivals de siste årene er SMFBs «7 Days of Rain» for Geox, som fikk First Prize, to Second Prize og en Third Prize i 2014. Tilbake i 2008, da valørene var metall, fikk TRY, Kitchen og Mediafront et gull hver).

#kjærepappa vant Grand Prize i kategorien PSA (Public Service Announcements). Kampanjen er laget av Schjærven i samarbeid med Tangrystan. Det er tekstforfatter Gry Sagvolden og AD Jens Gundersen som er kreativt team på kampanjen, mens Gry Sætre og Beate Tangre er produsenter på jobben.

– Gir enda større motivasjon

Prisen ble tatt i mot i New York i natt norsk tid av representanter fra Care i USA. Gry Larsen, Generalsekretær Care Norge, sier seg både glad og stolt over at #kjærepappa har vunnet den prestisjetunge prisen.

– Det gjør at filmen, og ikke minst filmens budskap, får enda større rekkevidde og oppmerksomhet. #Kjærepappa har vært en enorm suksess og vi er glade for at den fortsetter å engasjerer kvinner og menn i hele verden. For oss i CARE gir prisen oss enda større motivasjon i jobben med å engasjere menn i kampen mot vold mot kvinner. Men prisen er først og fremst en stor anerkjennelse til alle som har bidratt med hjerter, hjerner og masse gratis arbeid for at vi skulle få frem det viktige budskapet filmen har. Det er vi veldig takknemlige for, sier Larsen.

Anders Waage, administrerende direktør i Schjærven Reklamebyrå er også fornøyd.

– Vi er naturligvis glade over at #Kjærepappa får internasjonal anerkjennelse og at Care får ytterligere fokus på saken sin. Og vi er stolte av, og med, teamet som har levert en film som har truffet hjerter over hele verden. At filmen, som er på fem minutter, har over 200 millioner visninger er unikt i Norsk målestokk, og viser hvor stort engasjement man kan skape med relevant kreativitet, sier Waage.

– Euforiske

– At #kjærepappa gjør det så bra ute i verden er bare utrolig gøy! Jakob Strøm har hatt regi på filmen og vi i Tangrystan er glade og stolte over prosjektet, og selvfølgelig euforiske over at kampanjen vinner Grand Prize i New York, det er stort! Da vi fikk prosjektet i hende nydelig ført i pennen av tekstforfatter Gry Sagvolden var vi ikke i tvil om at dette var et budskap vi virkelig ville hjelpe Care med å få ut i verden, sier Sætre og Tangre i Tangrystan.

Filmfotograf på kampanjen er Andres Rignell, mens musikken er laget av Nina Hobert.

#kjærepappa har tidligere vunnet både sølv i Samfunn og bronse i Håndverk under Gullblyanten 2015, den tok prisen for Årets tekst i MMM, og vant nylig en White Pencil i D&AD, som i likhet med New York Festivals hadde prisutdeling torsdag kveld.


Spesialpris til POL

I samme kategori som Schjærven vant sin Grand Prize, vant POL spesialprisen UNDPI First Prize Award for den allerede tungt premiebefengte «Bli regnskogsvokter» for NRK TV-aksjonen (for øvrig feilaktig kategorisert som en svensk jobb på NY Festivals nettsider). POL tok også med seg en Finalist-pris for samme kampanje, samt en Finalist-pris for «Unngå Floke» for NSB.

Tredjeplass til «The Silent Song»

Westerdals-studentene Josephine Berntzen og Kaja Koppang vant både tredjeplass og en Finalist-pris for «The Silent Song» for World Federation of the Deaf. Samme jobb vant Sølv i Elevkategorien i Gullblyanten tidligere i år.

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland, også fra Westerdals Oslo Act, vant to Finalist-priser i studentkategorien med «Kildesortering fra innsiden» for Renovasjonsetaten.

Det femten Grand Prize-prisene gikk til følgende kampanjer:

  • Activation & Engagement: Colenso Bbdo/Proximity, New Zealand, «Brewtroleum» for Db Breweries, Db Export.
  • Avant Garde: Y&R New Zealand, «Mcwhopper» for Burger King Corporation.
  • Branded Content/Branded Entertainment: Forsman & Bodenfors, Sverige, «Look Who's Driving» for Volvo Trucks.
  • Creative Marketing & Effectiveness: Proximity Madrid, Spania «#Nomoreevictions» for Plataforma De Afectados Por La Hipoteca (Pah).
  • Design: Impact Bbdo Dubai, Forente arabiske emirater, «The Tribal Rapport Field Guide» for Mercedes-Benz / G-Class.
  • Digital: Betc, Frankrike for «The Interactive Form» Forcanal+.
  • Film: Watts Of Tokyo Inc., Japan for «High School Girl?» for Shiseido's Products (Majolica Majorca / Integrate).
  • Film Craft: Quad Productions Quad Group, Frankrike, «Shockwave» for Road Circulation Security Delegation.
  • Integrated: Venables Bell & Partners, USA «#Optoutside» for Rei.
  • Media: Ddb, Spain «Holograms For Freedom» for No Somos Delito (We Are Not Crime)
  • Mobile: Mccann, Frankrike «Makeup Genius» for L'oreal.
  • Outdoor: Mccann London, Storbritannia «Survival Billboard» for Microsoft.
  • Package Design: Publicis Colombia «Funtastic Hand» for Cirec Foundation.
  • Public & Media Relations: Fred & Farid, Frankrike «#Notcomingsoon» for Remy Cointreau / Louis Xiii.
  • Psa: Schjærven Reklamebyrå, Norge «#Deardaddy» for Care Norway.

Se alle vinnerne her.