Adobe har digitalisert Keith Harings verktøy og arrangerer konkurranse

Adobe har digitalisert Keith Harings verktøy, blant annet den ikoniske kunstnerens tusjer, kritt og sprayflasker. Ifølge selskapet skjer dette som en del av deres initiativ med å gjenskape og gi historisk viktige kreative verktøy videre til neste generasjon.

Tidligere har Adobe digitalisert Edvard Munchs pensler samt fem fonter som hadde vært arkivert ved Bauhaus Dessau helt siden nazistene stengte den berømte designskolen for over 90 år siden. Årets utgave er et samarbeid mellom Adobe, Keith Haring Foundation og Kyle T. Webster. Sistnevnte har digitalisert Keith Harings verktøy og er av mange ansett som verdens fremste designer av Photoshop-pensler.

Som en del av prosjektet arrangerer Adobe en konkurranse der kreative kan dele et kunstarbeid med et tema som fremmer positiv forandring i samfunnet. For å delta deles bidraget i sosiale medier med taggene #AdobexKeithHaring og #contest. Åtte vinnere får 5000 USD, ett års Creative Cloud-abonnement og mulighet til profilering ved konferansen Adobe Max og i selskapets digitale kanaler.

Les om konkurransen og last ned penslene her.

Konkurransesiden finner du her.

Klikk her for å lese mer om Keith Haring og prosessen bak digitaliseringen av verktøyene.