Årets tredje Sølvmikken-vinner fra Morgenstern

VG redder småpraten fra seg selv i Morgensterns TV- og radiokampanje fra september, som nå har gått til topps i Sølvmikken.

Teambildex
Bjørnar Buxrud (t.v.) og Torkild Jarnholt. Foto: Morgenstern

Det klassiske «Dagen er ikke helt den samme uten»-konseptet til VG forvaltets nå av Morgenstern, og høstens kampanje tar utgangspunkt i at VG, som er størst på, og gjerne først ute med nyheter, er et takknemlig utgangspunkt for småprat, som neppe er alle nordmenns favorittøvelse. Jobben resulterer i Morgensterns tredje Sølvmikk i 2022, etter å ha vunnet for FINN i både mars og juni.

Juryen kommenterer: «Vi kjenner oss alle igjen i hvor blytungt det kan være å være fanget i en tvungen småpratsamtale som ikke går noe sted. Disse velproduserte spottene tar rennafart i et langt format så lytteren virkelig får kjenne på kleinheten, og de står løpet ut til VG dukker opp som den forløsende redningen. Det gjør litt vondt å høre på, men det er jo meningen. En klassisk VG-ide som tar oss tilbake til kjernen og virkelig løfter frem meningen i konseptet.»

Det er kreatørene Torkild Jarnholt & Bjørnar Buxrud, samt Sebastian Graf Stenberg & Mira Liv Helland, som står bak radiokampanjen, som er produsert av Sagveien Resort. Konsulent har vært Camilla Kim Kielland, mens Anita Nørsett Dahl var prosjektleder. Jarnholt og Buxrud har en småpratete kommentar til seieren, som seg hør og bør:

– Hyggelig med sølvmikken a!

– Kjempehyggelig!

– Hyggelig å jobbe med Sagveien òg.

– Enig ass. Skikkelig hyggelige folk.

– Og ikke minst en hyggelig kunde.

– Veldig hyggelig kunde.

– Og så på en fredag da. Det er jo ekstra hyggelig.

Bra

Vg_bra_045_v4_r128-1.mp3
Last ned

Mandag

Vg_mandag_045_v3_r128.mp3
Last ned

Flink

Vg_flink_045_v4_r128-1.mp3
Last ned

Spennende

Vg_spennende_045_v3_r128.mp3
Last ned

«Taco i rumpa»

NORD DDBs kampanje for Godt Levert tok andreplassen i september, et originalt konsept der lytterne blir fluer på veggen som observerer familien som sitter rundt middagsbordet.

Juryens begrunnelse: «Produksjonen høres så autentisk ut, at vi lurer på om noen bare har satt på et mobilopptak hjemme hos noen. Et forfriskende nytt grep i matreklame-kategorien som vi liker godt! Vi får selv følelsen av å ha god tid og overskudd til hyggelig stemning ved bordet ved hjelp av Godt Levert. Så, ja – godt levert, der altså.»

Kreativt team på jobben er Glenn Haugen & Zakarias Nadir, mens produksjonen er gjort av Både Og. Guro Berndtsson Sanders og Eddie D’sa har vært konsulenter, mens prosjektlederen var Julie Henriette Stenberg.

Hola Señorita

Hola-senorita.mp3
Last ned

Taco i rumpa

Tacoirumpa.mp3
Last ned

Naboen pusser opp

Naboen-pusser-opp.mp3
Last ned

Mamma-mamma-pappa

Mamma-mamma-pappa.mp3
Last ned

Trafikkstasjonen har blitt digital

Nesten alt du tidligere har gjort på en fysisk trafikkstasjon, kan du nå gjøre på mobilen din. Eller pædden. Det er noe Statens Vegvesen vil formidle til omverden, sist gjennom en radiokampanje fra Per Høj, der mye av det andre du kan eller ikke kan gjøre på mobilen din begynner å blande seg inn i virkeligheten.

Juryens begrunnelse: «Det er langt fra «bigboy» til Statens vegvesen, og det skal oppdragsgiveren få cred for at de tør! Spottene er godt og underholdende produsert. Morsom, men en smule forvirrende logikk rundt hvor du finner – eller var det ikke finner? En trafikkstasjon. Spottene kan du høre der du ikke finner Tinder. På radio.»

Det kreative teamet fra Per Høj besto av Aslak Aalberg, Malin Bjørhovde, Pernille Reimers, Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén. Produksjonen er gjort av Både Og, mens Jon Fredrik Sandengen var konsulent og Nanna Grønli & Ola Bagge Skar var prosjektledere.

Tiltrekkende kvinne

Titrekkende-kvinne.mp3
Last ned

Tinder

Tinder.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.