Atyp og Fortum vant Sølvmikken for april
Kampanjen som hadde som oppgave å fortelle at «Nå blir Hafslund strøm en del av Fortum» ble kåret til månedens beste radioreklame i april.
Tidligere i år fusjonerte strømselskapene Fortum og Hafslund, og det er naturlig nok noe de har informert både eksisterende og potensielle kunder om. I radiouttaket av kampanjen valgte Atyp å gå bærekraftig til verks ved å gjenfortelle filmene i muntlig form. Det er et grep og et metaperspektiv som Sølvfisken-juryen satte pris på:
«Du vet den radiospotten som snakker om en reklamefilm, sånn at filmen kommer på radio på en måte? Ikke det? Vel, den er i alle fall mer enn bra nok til å vinne månedens Sølvmikk. Det er gøy med film på radio! Det handler om noe så enkelt som et navnebytte, og det er befriende hvor ærlige disse spottene er på nettopp det. Friskt energinivå og fint spill, som får filmene til å rulle over den indre skjermen i hodet.»
Kreatørene bak kampanjen er Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen, som med dette tar sin tredje Sølvmikken-seier på ett år, etter å ha vunnet på vegne av Discovery+ og Hafslund i henholdsvis mai og juni i 2021.
– Nå ble vi glade her vi sitter og surrer
– Oioi, hør der! Nå ble vi glade her vi sitter og surrer. Eller det var vel egentlig Sigurd som satt og Kristoffer som surret. Uansett: veldig gøy! Stor takk til Fortum-gjengen som alltid er med på moro, og Eskil-gjengen som er så flinke til å lage den. Moroa, altså, sier teamet i en kommentar.
Hos Atyp har teamet ellers bestått av konsulent Marius Jensen og prosjektleder Anja Kristiansen, mens det er Både Og som har produsert radiospottene.
Vår film
Liten gutt
Stuperen
Storebrand har bank
Så enkelt kan det sies. Så enkelt kan det også synges, og det er løsningen Per Høj har gått for i sin kampanje for Storebrand Bank. Slikt blir det neppe stor musikk av, men det er vel heller ikke poenget. Juryen utbroderer:
«Storebrand har bank. Og hvis man ikke kan si det, syng det. Noen av sangvariantene truer med å sprenge skalaen på kleinhetsbarometeret for enkelte, men kampanjen er velprodusert, tydelig og underholdende. I sum blir man sjarmert av den frodige variasjonen dette grepet tar oss gjennom.»
Det er Malin Bjørhovde, Aslak Aalberg, Øyvind Waage og Mads Rønold som utgjør det kreative teamet, mens konsulenten var Sverre Midttun og prosjektlederen var Magnhild Foldøy. Både Og har produsert.
Julesang
Barnesang
Sunshine
Morning has broken
Tryllefløyten
Nesten ferdig er ikke helt ferdig
Vi var ikke helt ferdige med Atyp, som også tok tredjeplassen i april. Byrået har nemlig utviklet nytt konsept for Skatteetaten, som nå blir tatt i bruk i forbindelse med den årlige skattemeldingskampanjen. Skattemeldingen har etter hvert blitt så automatisert at mange tror at man ikke trenger å gjøre noe med den selv. Men det stemmer jo ikke.
Juryen kommenterer:
«Her var det flere som møtte seg selv i døra. Innsikten treffer der den skal, og dette gjør noe med oss – nesten ferdig er rett og slett ikke godt nok. Grunnideen er strålende, og bygger videre på en fin tone som Skatteetaten har utviklet over de siste årene. Til neste års påminnelse ønsker vi oss enda mer uventede situasjoner. For dette er nesten en vinner.»
Det er Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen som er kreatørene bak. Konsulent Svein Larsen og prosjektleder Sonja Nølstad har også vært del av teamet, mens Både Og har gjort også denne produksjonen.
Eventyropplesning
Pizza
Senga
Verkstedet
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.