DM eller ikke DM – det er spørsmålet

Etter årets prisutdeling i Cannes kan det konkluderes med at en virkelig god DM slett ikke trenger å sendes i posten, selvom det fremdeles er et par gode igjen av dem også.

11008 14b01 original

Aleksander Gjersøe fra SMFB avsluttet i dag sin fem dager lange jury-tjeneste i Direct-kategorien under årets Cannes Lions. Han kan fortelle om en kategori som var noe preget av forvirring rundt hva en DM-løsning egentlig er. De første dagene av juryering gikk de fleste diskusjonene i juryen på nettopp hvorvidt jobben de hadde framfor seg var en DM eller ikke.

– Jeg synes det hersket mye forvirring i juryen om selve kategorien. Jeg tror mange satt litt med samme følelse som meg i forkant, at vi i løpet av juryeringen bare skulle sitte og se på Rubikskuber og voodoodukker i flere dager. Det var selvsagt noe av det også, men veldig mye annet i tillegg.

Flytende kategorier Gjersøe tror at grunnen til at det var så mange ulike jobber i en kategori kan komme av at begrepet DM har blitt bredere. Også juryformann Marcio Salem mente at mange av jobbene i årets konkurranse befinner seg i grenseland mellom Direct, Media og Cyber. I tillegg tjener jo konkurransen penger på at folk sender inn samme jobb i flere kategorier, påpeker Gjersøe. Slik sett kan det også være økonomisk gunstig for festivalen at kategoriene blir noe mer svevende.

Hvordan var de norske jobbene kontra de internasjonale?
– Alle de norske jobbene jeg så har vært jobber som skal sendes i posten. Internasjonalt kan det virke som de har et mye videre begrep om hva som er en DM. Jeg har for eksempel sittet og sett masse filmer med en url på slutten, som faller innenfor en DM-kategori. Hørselstesten til Try kunne for eksempel passet kjempebra inn i de mer interaktive jobbene og ville vært en bra DM i den gruppa, forteller han.

Lead India – Grand Prix var tidlig oppe til diskusjon, mye fordi vi allerede første juryeringsdag var usikre på om det var en DM eller ikke, forteller Gjersøe.

Jobben begynte med en printannonse med en appell på førstesiden til Indias største avis, der avisen oppfordret sine mange tilsynelatende sutrete landsmenn til å slutte med klaginga og heller gjøre noe med det de klagde over. Et tydelig stolt indisk jurymedlem kunne fortelle at kampanjen hadde hatt enorm påvirkning på hele landet.

Firkantede ideér
Til tross for at flere utradisjonell DM-løsninger fikk priser, mener Gjersøe at flere av jurymedlemmene var lite oppdatert idémessig.
– Det var litt spesiellt å se at så mange av jurymedlemmene var så konservative og lite oppdaterte i synet sitt på hva som er en god idé, men at mange lett lot seg begeistre av løsninger jeg synes var ganske uspennende. I tillegg var det ganske tydelig at flere av de spansktalende landene er ganske politiske i stemmegivningen sin. De stemmer på arbeider fra egen byråkjede i et annet spansktalende land og omvendt.

Mye bra Foruten Grand Prix var det flere veldig gode jobber i årets konkurranse mener han.
– Den danske sølvvinneren «Log Hut» ble ganske tidlig en av favorittene mine. Mottageren skal bygge en hytte med materialer som utelukkende er levert gjennom brevsprekken.

Av andre premierte jobber som er spesielt bra nevner han en organdonasjonskampanje fra Polen som vant sølvløve, og en svensk jobb for en organisasjon for hjemløse i Gøteborg som også vant sølv.

Summa summarum – Det er ikke sikkert at mange av de tilsynelatende mer utradisjonelle DM-jobbene er en ny trend, men at kanskje vi i Norge ikke setter oss godt nok inn i kategorien. Og nettopp det har vært veldig interessant. Å se hvor mye forskjellig som har blitt sendt inn i kategorien, arbeider som man sikkert kommer til å se igjen som vinnere i andre kategorier også.

Og nå er du kjempeinspirert og skal forte deg hjem å lage masse DM'er?

– Jeg skal først og fremst hjem å lage reklame, så skal jeg heller sende inn alt i Direct-kategorien til neste år.