Fant reklamfilm-skatt i hønsehuset

Nylig dukket 800 kassetter fra produksjonsselskapet Reel Image opp på en gård på Hedmarken. Nå skal reklamefilmene fra 1990-tallet tas vare på av Nasjonalbibliotekets filmseksjon.

– Reklamefilm er kulturhistorie. Vi ønsker oss flere gamle filmer og informasjon om dem, sier forskningsbibliotekar Bent Bang-Hansen.

KF 2023 20
HØNSEHUS: Videomann og tidligere Reel Image-klipper Jarle Igeltjørn hadde oppbevart Reel-arkivet i 25 år. Her fra hønsehuset på gården der filmene sto. Nå håper Nasjonalbiblioteket flere vil sjekke sine loft, kjellere og hønsehus for lignende filmskatter.

På midten av 1990-tallet var produksjonsselskapet Reel Image (RI) en av de store produsentene av norsk reklamefilm. De produserte for datidens store kunder, som Telenor, Rimi, Lilleborg, Lillehammer-OL, Freia, Bokklubben, American Express og IBM.

Til sammen ble det cirka 1500 reklamefilmer som høstet både gullfisker, sølvruter og Cannes-løver. Dessuten ble selskapet omtalt som en «filmskole» for unge regissører og produsenter.

– Den gangen trengtes hele 15 til 20 folk per produksjon og budsjettene på reklamefilm var så høye at bare tunge annonsører hadde råd, forteller Steinar Jøranstad, som startet firmaet i 1990 sammen avdøde Birger Otto Libell.

Da RI la ned, klarte ikke Jøranstad kvitte seg med de rundt 850 Beta SP og DigiBeta masterbåndene.

– Jeg syntes det var for galt at alt det gode arbeidet vi hadde gjort skulle kasseres. Vi tenkte kanskje noen fikk bruk for det en dag. Det var jo et stykke kulturarv og et speil på samtiden, sier han. Han trekker frem ting som fornøyligheten av å se skuespillerne Sven Nordin og Nils Vogt reklamere for mobiltelefonen NMT 900, stor som en murstein.

KF 2023 1
STARTEN: En liten notis i Kreativt Forum i 1989 varslet starten på et filmeventyr. Det var den gangen «mobiltelefon» var større enn håndvesker. Reel Image-navnet var et ordspill på filmrull. Faksimile.
KF 2023 14
REEL DUO: Birger Libell og Steinar Jøranstads logo var dem selv som «skyter» (shoot) seg selv slash reklamefilm. Den slags ting kan man neppe tulle med i dag, og det var på kanten allerede da.
KF 2023 3
STORE PRODUKSJONER: På 1990-tallet var det like mange folk på settet på reklamefilm som dagens spillefilmer. Fotografiet viser en Reel Image produksjon rundt 1995. Foto: Ukjent / Birger Libells arkiv
KF 2023 4
RADAR-REEL-PAR: Birger Otto Libell og Steinar Jøranstad. Foto: Ukjent / Birger Libells arkiv
KF 2023 6
FILMFERDEN I HARDANGER: Innspilling av reklamefilm, rundt 1996. t. h. Reklamefilmregissør Birger Otto Libell. Foto: Ukjent / Birger Libells arkiv
KF 2023 10
90-TALLET: Birger Libell og Steinar Jøranstad på lokaliseringsjakt ca 1992, med datidens litt typiske Bula-luer.
KF 2023 7 1
KORSVEI: Kreativt Forum skrev i 1998 om slutten på Reel Image-æraen. Selskapet ble delt i tre, og Birger Libell startet opp Small Film. Faksimile fra KF 1998.

Havnet på bondegård

Først lå filmene på et loft i Oslo, men da Jøranstad flyttet til Lofoten ble masterbåndene «omplassert» til RI-klipper Jarle Igeltjørns gård på Stange, i et låvebygg med hønsehus. Der lå de trygt, men litt glemt til Libell døde i 2019 og etterlot seg dokumenter om RI, som ble gitt til Nasjonalbiblioteket av undertegnede. Biblioteket har ansvaret for å ta vare på norsk film og TV, inkludert reklamefilm.

– Det første materialet fra Libell var interessant. Vi hadde flere av reklamefilmene fra selskapene han jobbet i, men vi visste ikke hvilket reklamebyrå de kom fra, hvem som var filmfotograf, regissør og når de ble vist, sier Bengt Bang-Hansen i Nasjonalbiblioteket.

Den slags informasjon derimot ligger ofte i produksjonsbyråenes filmer, på showreeler, i omslagene og i kontrakter. Dette hadde Jøranstad tatt vare på. Det fantes også en stor fil med oversikter, som biblioteket jobber med å åpne fordi programvaren er så gammel. Det vil nok ta måneder eller år å gå gjennom båndene.

– Den nye samlingen på låven vil sikkert tette flere hull i samlingen vår, sier Bent Bang-Hansen. Han håper også å finne negativene til filmene, ettersom de er mye bedre å kopiere fra enn alt annet.

KF 2023 19 Svein Ingvoll Pedersen Museum Nord jpeg
KUNSTHISTORIE: Svein Ingvoll Pedersen fra Museum Nord tok i mot Birger Libells eksemplar av Karl Erik Harrs tegninger for Tørrfiskindustrien i 1975. Hvor kunst slutter og reklame begynner, kommer an på oppdragsgiveren.
KF 2023 21
REEL PÅ HYLLER: Nasjonalbiliotekets Bent Bang-Hansen tar imot de over 700 filmene som er funnet etter Reel Images ti år som produksjonsselskap.
KF 2023 12
PÅ MUSEUM: Birger Libell i studio ca 1973, da han jobbet for Dillingøen med tegning, grafikk og fotografi. Libell var utdannet ved Statens Kunst og håndverkshøyskole, men var en av de første studentene på reklame-linja, der han ivret for å få inn fotografi som fag. Foto: Ukjent / Birger Libells arkiv
KF 2023 15
PÅ MUSEUM: Artikkelforfatteren, da 6 år, i reklame for sjokoladepålegg. Plakaten er i dag på Preus Museum for fotografi.

Pliktavlevering

Siden Reel-donasjonen har han også fått en samling fra reklamebyrået [Publicis] Kitchen. Nå håper bibliotekarene at flere arkiver vil dukke opp, slik at reklamearven kan samles. Bang-Hansen forteller det er utfordrende å finne informasjon om historisk reklamefilmer, særlig før 1989. Da ble det innført pliktavlevering for alt som går på TV og radio.

Reklamefilmer som leveres inn fra produksjonsselskaper, annonsører og filmskapere blir registrert som selvstendige verk med titler og skapere.

– Derfor er donasjoner som den fra Reel og Kitchen til stor hjelp, sier Bang-Hansen.

Til nå er det registrert 2.600 reklamer på denne måten, med titler som «Postsparebanken. Rød bok» eller «Freia : Japp : Reggae». De eldste er fra 1910-tallet.

«Særlig om filmrullene er eldre enn 1954. Da er de på nitrat og er rene brannbomber.»

Tidligere direktør for Norsk Filminstitutt, Jan Erik Holst, om viktigheten av å levere inn film til bevaring for ettertiden.

Ildsjeler har sikret arkivene

At vi i dag har en del gammel reklamefilm, skyldes i stor grad ildsjeler i nedlagte filmlaboratorier eller filmdistributører, som Sverdrup Dahl og Centralfilm. En av ildsjelene var tidligere direktør for Norsk Filminstitutt, Jan Erik Holst. I 1992 ble Reklamefilmfondet dannet av Holst, daværende Kampanje-redaktør Jan H. Amundsen, Kjetil Try (da JBR) og filmprodusent Stein Leikanger (da Leo Film). Fondet restaurerte mange gamle reklamefilmer og samlingen «Tidenes beste reklamefilmer», med blant annet Rolv Wesenlund i VG-reklame, en småjente i reklame for Tine melk fra 1972.

– Det kan ligge utrolige mengder med film rundt omkring, i firmalager, i dødsbo og hos familier. Levér det inn, oppfordrer Holst.

– Særlig om filmrullene er eldre enn 1954. Da er de på nitrat og er rene brannbomber, sier Holst.

Tidenes beste reklamefilmer 1992
Reklamefilmfondet restaurerte mange gamle reklamefilmer, og ga ut samlingen «Tidenes beste reklamefilmer».

Høykulturelt nok

Holst sier at Filminstituttet fra starten i 1956 var satt mer søkelys på spillefilm og ikke like mye på reklamefilm – selv om disse delte mange av de samme regissørene.

– I utlandet hadde for eksempel både Ingmar Bergman og Federico Fellini regi på reklamefilmer, forteller Holst. I Norge lagde dokkefilm-pioneren Ivo Caprino reklamefilm på 1960-tallet.

– Men det var først på 1990-tallet at reklamefilm ble stuerent, etter at kjente spillefilm-regissører som Erik Gustavson, Marius Holst, Hans Petter Moland og Pål Sletaune gladelig vedgikk at de også laget reklamefilmer og at de to sjangrene kunne befrukte hverandre, sier Holst.

Samtidig ble sjangeren endelig forsket på, blant annet da Kathrine Skretting, i dag professor i film, tok sin doktorgrad om reklamefilm.

– Reklame er kultur, og viktig kulturhistorie, sier Holst, reklamen er en viktig del av samfunnets tidsbeskrivelse og uttrykk.

Dette bekrefter også Bang-Hansen, som sier reklamene ofte er etterspurt av museer til utstillinger og av nye filmer.

– De gir gode tidsbilder, ikke minst på produkter som illustrerer «den nye tid» sier han.

KF 2023 18
STARTEN PÅ SKATTEN: Dette lille kassettarkivet ble donert Nasjonalbiblioteket i 2020. Det ble starten på funnet av 700 filmer i 2022.
KF 2023 17
DISKUTERER AVLEVERING: Steinar Jøranstad i Teams-samtale med Nasjonalbiliotekets Bent Bang-Hansen, videomann og tidligere Reel-klipper Jarle Igeltjørn og artikkelforfatteren om det tapet Reel-arkivet, som så ble funnet og levert.
UTL unch planten
UTE TIL LUNSJ, INN PÅ MUSEUM: «Dette er ikke promotion, dette er ikke reklame» EP-platen og raplåten «Ute til Lunsj», med bandet «Ute til Lunsj» ble en uventet hit i 1987. Platen ble laget på oppdrag av Ted Bates med Birger Libell som produsent. Fordi den nevnte en masse produktnavn, så reklamefrie NRK seg nødt til å bannlyse platen fra å spilles på radio. Da eksploderte salget og oppmerksomheten. Nå er platen på Rockheim Museum for pop-og rock, og et godt eksempel på krysingspunktet mellom reklamehistorie og musikkshistorie. Cover: Stephanie Libell
Per Christiansen maler for TINE
MALT REKLAME: Kunstmaleren Per Christiansen, som henger på Nasjonalmuseet, malte dette maleriet for Norske Meierier (i dag Tine) i 1975, til bruk i reklame for margarinprodukter. Maleriet kom i Birger Libells eie. Hvor kunst slutter og reklame begynner, kommer an på oppdragsgiveren.

Reklamemuseum

Burde man da kanskje ha et museum for reklame?

– Det har vært mye snakk om, sier Trond Blindheim, dosent på Høyskolen Kristiania, som synes oppdraget burde gå til det nye Nasjonalmuseet, som allerede har reklame i samlingene.

I dag havner reklame på ulike vis i mange museer. Arkivet etter Birger Libell illustrerer dette på en god måte, fordi det ble delt på over seks museer og arkiver, i tillegg til Nasjonalbiblioteket:

  • Preus Museum for fotografi tok inn reklamefotografier fra Dillingøen reklamebyrå, for eksempel dias, annonser, plakater og papirfotografier fra en reklame fra 1973 for Høie sengetøy, som fikk plass i utstillingen «Fotografiets historie». – Materialet kastet lys over reklamefotografiet, forklarte kurator Kristin Aasebø.
  • Rockheim, museet for popmusikk, tok inn rap- og reklameplaten «Ute til Lunsj» fra 1987 der Libell, for Ted Bates, var produsent. – Den viser uklare grenseoppganger mellom musikkbransjen og reklamebransjen, og dessuten kringkastingspraksisen før man fikk reklamefinansierte alternativer til NRK, sier musikkbibliotekar Bjørnar Bruket.
  • Kreativt Forum, der Libell var formann i tre år, tok inn dokumenter og fotografier.
  • Høyskolen Kristiania tok inn arbeider som kunststudent, siden Libell var blant Norges første reklamestudenter – på reklamelinjen på Statens kunst- og håndverkssskole. Dessuten tok Museet for barnekunst inn barndomstegningene, fordi de alltid ønsker profesjonelle tegneres barnetegninger.

Libell etterlot seg til og med en liten kunstsamling, med mindre verker av Tom Sandberg, Karl Erik Harr, Finn Graff og Olav Christopher Jenssen, der reklame eller reklamebransje var den røde tråden. Harrs tegninger for tørrfisknæringen fra 1975 havnet på det nye museet for tørrfisk på Lofotmuseet. For hvor går egentlig grensen mellom «egentlig» kunst og «bare» reklame?

Et sted mellom hønsehus og nasjonalmuseum.

Reklamefilmens historie

I Norge starter moderne reklame på 1910-tallet med Robert Millar, med annonser og filmer. En av de aller første filmene het «En glad gutt». I filmen får en liten gutt litt Tiedemanns Teddy sigarettrøyk i fjeset – og så ler han. Kjent ble også Lilleborgs film fra 1930-tallet om Krystallpiken, som gjør det rent i folks hus, og øl-filmen der refrenget er «Vårt øl, vårt øl». Ottar Gladtvedt og Walter Fyrst var viktige reklamefilmregissører i mellomkrigstiden. Per Høst laget dessuten dokumentarfilmer med gamle filmklipp. De ble kalt kulturfilmer og var finansiert via reklame fra J. L. Tiedemanns tobakksfabrikk og Freia. Noen av disse tidligste filmene er tatt vare på, men det store hullet oppstår fra 1950- til 1990-tallet (Kilde: Jan Erik Holst).

Om Reel Image

Reel Image Film & TV Production var et norsk produksjonsselskap, fra 1990 til 2001. Selskapet ble startet av Birger Libell og Steinar Jøraandstad, og senere utvidet med Truels Zeiner-Henriksen fra Narcissus Film. Vant blant annet Gullfisk for Beste reklamefilm 1995 og var sølvrutevinner i 1994 og 1995 (Kilder: Fra klisjé til TV 2, Gullboken 95/96 og VG.)