Fasiten fra Cannes Lions

Se hvilke jobber fra norske byråer som ble hedret med pris i årets Cannes Lions.

F022401 jgi Gt Xla

TRY og NORD DDB ble medaljevinnerne fra Norge i årets festival: Mandag vant førstnevnte gull og sølv for IKEA for henholdsvis «The Life Collection» og «Babyboom», begge i kategorien Print & Publishing.

Tirsdag vant NORD DDB og Elkjøp bronse for «Urban Miner» i Entertainment Lions.

Onsdag vant TRY og Volkswagen bronse for «Das Chair» i Brand i Creative B2B.

«The Life Collection» ble shortlistet syv ganger, seks i Print, én i Outdoor. «BabyBoom» ble shortlister fire ganger, to i Print, en i Industry Craft og én i Brand Experience & Activation. «Urban Miner»: seks shortlister, tre i Entertainment, to i Brand Experience og én i Direct. «Das Chair» ble nominert fire ganger, to ganger Brand Experience og to ganger i Creative B2B.

Sølv i Young Lions

Det ble også pris i Young Lions på unge markedsførere fra Orkla-systemet: Konrad Skogen og Katrine Engja Stake, som vant sølv i Young Marketers for løsningen «Not all Superheros wear capes».

Borgestad premiert i Young Director Award

Regissør Morten Borgestad vant svensk filmsølv i Cannes sammen med byrået Garbergs og produksjonsselskapet Bleck for bensinstasjonskjeden St1. Se egen sak om dette her.

En annen «norsk» vinner under festivalen var eksilnordmann Jens Petter Wærnes, Managing Director Creative i tyske Scholz & Friends, som vant bronse i utendørs for McDonald’s-kampanjen «Happy Ramadan».

Ikke helt gjennom nåløyet

Norske byråer hadde 29 shortlistplasseringer under årets festival. Disse ble også shortlistet:

«Dumpster Deli» av Publicis Kitchen for Framtiden i våre hender (nominert i Direct, Outdoor og PR).

Identiteten til Forskningsrådet av ANTI (Design).

«Land of the Unfree» for Amnesty (Film Craft) , «The Loyal Tees» for Kaizers Orchestra (Media Lions) og «Behind Closed Curtains» for Fontenehuset (Media Lions), alle signert Anorak.

«Monday Comes Sailing» for FINN av Morgenstern, som ble nominert i Film.