Cannes-bronse til «Urban Miner» og NORD DDB
Cannes Lions: Norge (og Sverige) vant bronse i Entertainment Lions for Gaming med Minecraft-kampanjen «Urban Miner» for Elkjøp.

Elkjøp Nordic inngikk i fjor et samarbeid med verdens mest populære spill, Minecraft, for å bringe populær gaming-mekanikk inn i den virkelige verden. Målet med kampanjen «Urban Miner» var å rette søkelyset på hvor viktig det er å resirkulere elektronisk avfall, og kampanjen kom som et resultat av flere års jobbing i NORD DDB-systemet, og i særdeleshet NORD DDB Oslo, der idéen ble klekket ut av kreatør Jens Østrem.
I Gullblyanten var kampanjen storvinner med Grand Prix og tre gull. Tirsdag kveld ble den hedret i Cannes Lions med en bronse i kategorien Entertainment Lions for Gaming, der den var shortlistet tre ganger. Bronseløven er en delt seier mellom NORD DDB Oslo og NORD DDB Stockholm. Kampanjen er også nominert én gang i Direct Lions og to ganger i Brand Experience & Activation, og har dermed flere vinnersjanser denne uken.
Les intervjuet vi gjorde med byrået da kampanjen ble lansert.
Ingen norske løver i Design, Film Craft eller Industry Craft Lions
Det var flere norske vinnersjanser tirsdag, med ANTI som var nominert i Design for sin identitet for Forskningsrådet, Anorak som var nominert i Film Craft med «Land of the Unfree» for Amnesty International, samt TRY som var nominert i Industry Craft Lions for IKEAs «Babyboom» (sistnevnte vant sølv i Print & Publishing mandag kveld). Ingen av disse nådde opp i det som hittil har vært en forholdsvis prisgjerrig festival (alt er relativt).