Cannes-bronse til «Urban Miner» og NORD DDB

Cannes Lions: Norge (og Sverige) vant bronse i Entertainment Lions for Gaming med Minecraft-kampanjen «Urban Miner» for Elkjøp.

F029290 Rnxx Xz L8
En festival som vet å si ifra at den er tilstede i byen. Foto: Cannes Lions

Elkjøp Nordic inngikk i fjor et samarbeid med verdens mest populære spill, Minecraft, for å bringe populær gaming-mekanikk inn i den virkelige verden. Målet med kampanjen «Urban Miner» var å rette søkelyset på hvor viktig det er å resirkulere elektronisk avfall, og kampanjen kom som et resultat av flere års jobbing i NORD DDB-systemet, og i særdeleshet NORD DDB Oslo, der idéen ble klekket ut av kreatør Jens Østrem.

I Gullblyanten var kampanjen storvinner med Grand Prix og tre gull. Tirsdag kveld ble den hedret i Cannes Lions med en bronse i kategorien Entertainment Lions for Gaming, der den var shortlistet tre ganger. Bronseløven er en delt seier mellom NORD DDB Oslo og NORD DDB Stockholm. Kampanjen er også nominert én gang i Direct Lions og to ganger i Brand Experience & Activation, og har dermed flere vinnersjanser denne uken.

Les intervjuet vi gjorde med byrået da kampanjen ble lansert.

Ingen norske løver i Design, Film Craft eller Industry Craft Lions

Det var flere norske vinnersjanser tirsdag, med ANTI som var nominert i Design for sin identitet for Forskningsrådet, Anorak som var nominert i Film Craft med «Land of the Unfree» for Amnesty International, samt TRY som var nominert i Industry Craft Lions for IKEAs «Babyboom» (sistnevnte vant sølv i Print & Publishing mandag kveld). Ingen av disse nådde opp i det som hittil har vært en forholdsvis prisgjerrig festival (alt er relativt).

Se dagens Grand Prix-vinnere

Dagens store vinner var «Clash from the Past» for spillet Clash of the Clans, laget av Wieden + Kennedy, som vant Grand Prix i både Entertainment Lions og Entertainment Lions for Games.
I Entertainment Lions for Music var «The Greatest» fra Apple, laget for Super Bowl og produsert av Somesuch i London, én av to Grand Prix-vinnere i kategorien.
Den andre GP-vinneren i Entertainment for Music var Michael Kiwanuka-videoen «Beautiful Life», produsert av Smuggler i London. Klikk på lenken for å omgå aldersgrensen.
Michelobs «Dreamcaster» av FBC New York vant Grand Prix i Entertainment for Sport.
Grand Prix i Design til McCann New York for Microsoft, «Adlam – An Alphabet To Preserve a Culture».
Grand Prix i Film Craft til kortfilmen «We Cry Together» av PG Lang og Park Pictures i Los Angeles.
Grand Prix i Digital Craft ble vunnet med «Never Done Evolving» Feat Serena for Nike av AKQA Brasil.
Grand Prix i Industry Craft gikk til Dentsu og kampanjen «My Japan Railway» for JR Group.