Volkswagen og TRY vant bronse for «Das Chair» i Cannes

TRY vant onsdag kveld Cannes-pris i kategorien Creative B2B, som debuterte som kategori på fjorårets festival. Det var kampanjen med spesialstolen «Das Chair» for Volkswagen Nyttekjøretøyer som vant.

F029792 RROBN Ifg
Vinnerkampanjer fra hele verden er utstilt på festivalpalasset i Cannes. Foto: Cannes Lions

I fjor høst lanserte Volkswagen Nyttekjøretøy «Das Chair», en kontorstol som kan kjøre, har LED-lys, assistentsystemer og infotainment-system, hvor tanken er å demonstrere hva du går glipp av hvis arbeidsplassen er innendørs og bak et skrivebord.

I mars vant jobben Gullblyanten-gull i Håndverk, og den tok også gull i Gulltaggen i mai. I tillegg har den fått mye omtale i internasjonale medier som Forbes, Daily Mail og CNN. Nå har den altså vunnet en bronse i den nesten nye Creative B2B-kategorien i Cannes Lions.

Jurypresidentens kone

Jurypresidenten i kategorien, Tom Stein fra B2B-byrået Stein IAS, meldte innledningsvis på dagens pressekonferanse at prisen til et norsk byrå varmer litt ekstra, ettersom han har norsk kone! Han kunne også rapportere at kategorien hadde opplevd betydeligt vekst fra i fjor, og at den er ekstra spennende fordi den fremdeles utvikler seg som kategori.

Ingen uttelling i Direct, Media eller PR

Norske byråer hadde flere vinnersjanser i dag: «Dumpster Deli», laget for Framtiden i våre hender av Publicis Kitchen, var nominert både i Direct og i PR, men uten å nå opp.

Samme skjebne fikk «Urban Miner» av Nord DDB, som var nominert i Direct.

Anorak hadde to jobber på Media-shortlisten, Kaizer-jobben «The Loyal Tees» (laget sammen med Sesong 1) og Fontenehusets «Behind Closed Curtains», men heller ble det heller ikke pris.

Flere vinnersjanser for norske byråer

«Das Chair har flere vinnersjanser torsdag, da den er shortlistet to ganger i Brand Experience & Activation. IKEAs «Babyboom» fra samme byrå, som vant sølv i Print & Publishing mandag, er også shortlistet i samme kategori.

NORD DDBs «Urban Miner» for Elkjøp, som tirsdag vant bronse i Entertainment Lions for Games, er også nominert to ganger i Brand Experience & Activation.

Det gjenstår også å se om Morgenstern vinner i pris i Film-kategorien på fredag, der de som eneste norske byrå er nominert med «Monday Comes Sailing» for FINN.

Se casevideoer fra dagens Grand Prix-vinnere

I Mangfold og Inkludering har gått som en rød tråd gjennom årets festival. Grand Prix i Direct Lions gikk til «Runner 321» fra Adidas og det kanadiske byrået FCB Toronto.
I Creative B2B ble Grand Prix vunnet av «Eart4» av det brasilianske AlmapBBDO for børsen B3 Stock Exchange, hvor de rett og slett har børsnotert jordkloden.
Grand Prix i Media gikk til Dove, som for ørtende gang vinner Grand Prix med kampanjer som protesterer mot skjønnhetstyranniet. Byrå: Ogilvy London
Doordash og byrået GUT fra Los Angeles feiret «self love» i form av kvinnelig masturbasjon på selveste Valentines Day, og vant Grand Prix i PR Lions. Videoen krever at du godkjenner at du vil se den på YouTube.
«Flipvertising» fra Samsung og byrået Chep Network i Sydney vant Grand Prix i Social & Influencer Lions.
«The Artois Probability» for Stella Artois av argentinske GUT vant Grand Prix i Creative Data Lions.