IKEA: Gjenbruk og relasjonsbygging

Møbelkjempen markerte tirsdag ettermiddag lanseringen av IKEA-katalogen 2013 på det midlertidige inspirasjonssenteret Tekstileriet i Thorvald Meyers gate i Oslo.

9122 af401 original
9123 32498 original
9124 59b47 original
9125 abe6e original
9126 67b68 original


IKEA satser på relasjonsmarkedsføring når møbelkjeden lanserer katalogen for 2013. I samarbeid med Norske Interiørbloggere (NIB) og Epla skal de i to uker framover inspirere til forandring ved å demonstrere hvordan det kan gjøres på inspirasjonssenteret Tekstileriet i Thorvald Meyersgate 72 på Grünerløkka i Oslo.

Tirsdag ettermiddag var designinteresserte personligheter som Jenny Skavlan og Finn Schjøll tilstede på Tekstileriet, da IKEA med forholdsvis stor brask og bram lanserte katalogen foran noen hundretalls spesielt inviterte. Til stede var også kommunikasjonssjef for IKEA Norge, Camilla Lindemann.

– Med Tekstileriet gir vi Epla og NIB et utstillingsvindu, og får unike inspirasjonsopplevelser som publikum setter pris på i retur. Medlemmene av NIB og selgerne på Epla er blant de fremste i landet innen hjeminnredning og tekstilkunnskap. Derfor representerer samarbeidet en unik mulighet for alle involverte, sier Lindemann (bildet).

Inspirasjonsworkshops og sosiale samlinger.
Samarbeidet innebærer blant annet at bloggere fra NIB, selgere på Epla, i tillegg til kjente designere som Arne & Carlos, designer vindusutstillinger og arranger tekstilworkshops for publikum.

Nettverksmarkedsføring viktigere.
Venneanbefalinger har blitt en avgjørende faktor for valg av produkter, og møbelkjempen har trappet opp satsingen på relasjonsmarkedsføring spesielt i sosiale medier.

– Sosiale medier gir nettverk som NIB og Epla langt større innflytelse enn før. Innflytelsen påvirker også store merkevarer som IKEA, så vi er nødt til å prioritere slike aktører høyt for å bli tatt på alvor av kundene våre, sier Lindemann.

Dette er Tekstileriet
. I forbindelse med årets kataloglansering ble det nylig gjennomført en landsomfattende undersøkelse om folks forhold til forandring i hjemmet. Resultatet avslører blant annet at gjenbruk er viktig for mange, og at nesten halvparten av oss har møbler eller annet i hjemmet som vi gjerne skulle ha forandret eller frisket opp.

Som et svar lanseres Tekstileriet, som holder åpent fra 8.-21. august. I tillegg vil IKEAs varehus ha sine egne tekstilerier i samme periode. Følg med på alt som skjer på Tekstileriet her.



Oslohistorisk. Med Tekstileriet gjenoppliver IKEA en liten del av norsk tekstilhistorie. I Tekstileriets lokaler i Thorvald Meyersgt. 72, tilvirket Herkules Confectionsfabrikker finere herreklær, gutteklær og gummikapper under slagordet «Den velkledde manns klær» tidlig på 1900-tallet.

Å skape forandring med tekstiler er også hovedtema for årets IKEA-katalog. Her kan du se IKEA-katalogen 2013 på nett. Du finner den også som app på App Store.

Disse står bak.
Det er Trigger Oslo, som i samarbeid med IKEA, har utviklet strategien, konseptet og står for PR-arbeidet, JCP står for eventplanlegging og -gjennomføring, Lokal54 for innredning av lokalene, SMFB for det visuelle utrykket og betalt kommunikasjon og MediaCom har lagt kommunikasjonsplanen for betalte kanaler.

IKEA-katalogen distribueres uadressert til circa 1,2 millioner husstander i 315 kommuner i alle fylker, med unntak av Finnmark.