Lab3 og Dreamwork Academy lanserer skreddersydd rekrutterings-hub

Jannicke Østlie og Lab3 har de siste ti årene bygget bro mellom teori og praksis for nyklekkede designere. Nå har Østlie inngått samarbeid med rekrutteringsselskapet Dreamwork-gruppen og lanserer nå Dreamwork Academy, som tilbyr skreddersydd praksis etter en Hyper Island-modell.

KF LAB3 2023
Maiken Foyn Klingstrøm (CMO i Dreamwork) og Jannicke Østlie (Lab3). Foto: Line Slotnæs

Overgangen fra studenttilværelsen til arbeidslivet kan være krevende for mange. Jannicke Østlie, som har jobbet med problematikken de siste ti årene i Lab3, ser det er flere enn bare studentene som opplever usikkerhet knyttet til fremtidens arbeidsmarked og muligheter.

– Endringstakten i arbeidslivet er heftig. Og enkelte bransjer rammes hardt. Men behovet for arbeidskraft vil øke på mange områder. I tillegg vil etterspørsel etter fagarbeidere og spesialister være en utfordring og mangelvare i lang tid fremover, sier Østlie.

Hun mener avstanden mellom den virkeligheten utdanningsinstitusjonene presenterer, og det arbeidslivet leverer, fremdeles trenger brobyggere.

– De siste årenes forsøk der ute på å rekruttere nyutdannede gjennom en tradisjonell rekrutteringsprosess, ender stort sett opp med at de håpefulle kastes tidlig ut av prosessen etter innledende samtaler. Som resulterer i at de nyutdannede kun sitter igjen med en stor frustrasjon. Dette er jo en velkjent catch-22, forteller Østlie.

– Det hjelper ikke å ha en «base med folk», om det ikke investeres tid eller vilje til utvikling og oppfølging av de unge, legger hun til.

Inngår allianse med Dreamwork

For å kunne trylle frem et volum av «arbeidslivsjustert» og skreddersydd kompetanse fremover, måtte det et samarbeid til mellom flere aktører, ifølge Østlie. 1. april lanseres et kompetanseløft med praksis-programmet Dreamwork Academy, som er en del av Dreamwork-gruppen.

– Vi har satt oss ambisiøse mål og skreddersydd kompetanse-profiler etter workshop med våre oppdragsgivere. Som igjen får gleden av en egen rekrutterings-hub når behovet for mer arbeidskraft er der. Vi har fått med oss en håndfull samarbeidspartere, studieveiledere, foredragsholdere, høyskoler og karrieresenter, forteller Østlie.

Dreamwork Academy fokuserer i stor grad på nyutdannede innen salg, bank og finans. Mens kommunikasjonsbransjen står nå for tur. Felles er det kommersielle markedet og headhunting rett fra skolebenken.

Ser etter mentorer fra bransjen

Forbildet er Hyper Island, som i motsetning til «vanlige» skoler er uten studieledere, eksamener eller bøker.

– I stedet jobber praktikantene med løpende oppdrag i bedriften og vi tilrettelegger med forelesere fra bransjen, kurs og veiledning som bidrar med det siste innen sine respektive felt.

Rekruttering av nyutdannede møter på noen nye utfordringer når det fremover blir flere regler rundt innleie og midlertidig bemanning. Men praksisplasser blir ikke berørt av dette.

– Jeg ser nå veldig frem til å hyre inn bransjefolk der ute som vil være med å gjøre en forskjell ved å gi av sin egen erfaring, og som finner det interessant å spille en mentor-rolle for morgendagens kommende stjerner, avslutter Østlie.