Like drømmer. Like muligheter? – Kampanje setter søkelyset på skjevhetene i norsk fotball

Like drømmer. Like muligheter? Det er det store spørsmålet i likestillingskampanjen som går live på Clear Channel sine reklameflater i hele landet på selve kvinnedagen.

Like drømmer Like muligheter 2

Sammen om kampanjen er Norges Fotballforbund, Røa, Vålerenga, Toppfotball Kvinner og Clear Channel. Ved å slå kreftene sammen, håper de å rette oppmerksomheten mot skjevhetene i norsk fotball, men samtidig løfte frem den positive utviklingen som norsk kvinnefotball er i.

Vålerenga er en av klubbene som har satset hardt på kvinnesiden de siste årene. Harriet Rudd, klubbdirektør i Vålerenga, har sett at kvinnefotballen har hatt en positiv utvikling og økt interesse de siste årene, men mener det fortsatt er en lang vei å gå for at fotballen skal være likestilt.

– Det handler ikke bare om A-lag og den profesjonelle fotballhverdagen, men også veien dit. Det er viktig å la unge jenter drømme, og legge til rette for at de som ønsker får et fullverdig utdanningsløp, på lik linje som gutta. Dette må belyses og tas på alvor, forteller Rudd.

Det er den anerkjente illustratøren Frida Grande, også kjent som «Frida tegner», som har illustrert selve kampanjemateriellet. Kampanjen går på alle Clear Channel sine digitale reklameflater i hele landet fra 8. mars til 16. mars, fra Kvinnedagen til seriestart i Toppserien. Det er også opprettet en egen nettside for kampanjen, www.likemuligheter.no der kan publikum få innsikt i forskjellene og hva de kan gjøre for å bidra. Rudd håper denne kampanjen vil bidra til å skape debatt, engasjement og nysgjerrighet rund kvinnefotball.

– Viktig å formidle at unge jenter også kan satse på en karriere

– Flatene til Clear Channel har god geografisk spredning, og er synlig for veldig mange. Vi håper at forbipasserende gjør seg opp noen tanker og blir mer bevisste på de forskjellene fotballen står i. Det er vel så viktig å formidle at unge jenter også kan satse på en karriere, denne historien får vi fortalt gjennom flatene til Clear Channel, sier Harriet Rudd. 


Mens mange toppkvinnelag har blitt innlemmet i store «herreklubber», er Røa Fotball Elite én av få rene kvinnefotball-toppklubber igjen i Norge. Per-Ivar Stokkmo, Leder Marked og Kommunikasjon i Røa, forteller at det kommer med fordeler og ulemper å være uavhengig.

– Jenter drømmer om det samme som guttene. Skal det bli mer enn en drøm, må vi gjøre noe med jentenes muligheter. Røa vil bevise at jenter kan oppnå suksess på fotballbanen uten å være avhengig av herrelagene. Det er like muligheter i praksis! sier Per-Ivar Stokkmo, leder for Marked og Kommunikasjon i Røa.

En voldsom utvikling

Like muligheter er misjonen til Toppfotball Kvinner. Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, forteller at de daglig blir påminnet at kvinnefotballens utvikling handler om mer enn «bare» fotball.

– Begrepet handler på ingen måte bare om lønn, men om like muligheter til å delta, prestere og realisere eget potensial. Til å bli møtt med respekt og til å forfølge en karriere i idretten sin, sier Jørgensen.

Fotball er verdens, og Norges, største idrett. 110.000 jenter spiller fotball i Norge og utgjør en tredjedel av landets fotballspillere. Både gutter og jenter drømmer om å bli profesjonelle fotballspillere, men veien dit er ikke nødvendigvis lik. På breddenivå har en gutt tilgang på bedre trenerkvalitet og større trenertetthet, bedre fasiliteter og flere konkurranseplattformer. På toppnivå er det et fåtall jenter som får gode nok rammevilkår til å utøve sporten.

Norsk kvinnefotball er inne i en voldsom utvikling, og vi har nasjonale flaggskip som ikke bare viser vei for like muligheter i praksis, men som samtidig leverer enorme sportslige resultater.

– Vi er kjempestolte over stegene vi tar, mye takket være våre fantastiske klubber og samarbeidspartnere. Samtidig er vi jo utålmodige. Utviklingen ute i Europa sprenger rekorder ukentlig, og vi ønsker at norske jenter skal være med å konkurrere i toppen samtidig som at de får en mer levelig hverdag, fortsetter Jørgensen.

Høy oppmerksomhet, stor innflytelse

Dennis Højland Nyegaard, CEO i Clear Channel, er stolt over at selskapets plattform prydes med dette viktige budskapet. Han vet at skjermene har høy oppmerksomhet, og forteller at med det kommer det også et stort ansvar.

– Clear Channel ønsker å bidra til et bedre samfunn, og for oss er et godt samfunn et inkluderende samfunn der vi alle har like rettigheter og like muligheter. Vi har heldigvis kommet langt i Norge, men det er fortsatt en vei igjen å gå. Jeg er derfor stolt over at vi i Clear Channel kan bidra til å dytte samfunnet i riktig retning, forteller Højland Nyegaard.