«Mad Men» skaper reklamenostalgi

TV-serien fra reklamegata Madison Avenue i New York på begynnelsen av 60-tallet avler nostalgiske resultater i bransjen den portretterer.

7913 5f92d original

«Mad Men», som norske seere kan se på Viasat 4 på søndager, handler om det fiktive byrået Sterling Cooper i New York på tidlig sekstitall, midt i den kreative revolusjonen som gjorde Madison Avenue til en myteomspunnet adresse.

Ifølge New York Times har serien skapt like svimle tilstander i dagens reklamemiljø som en tidstypisk «three-Martini-lunch» i sin tid ville gjøre.

Eksempelvis har det berømte varehuset Bloomingdales tilegnet flere butikkvinduer til fenomenet, og flere av stedets klesbutikker fremhever klær relatert til serien. I juninummeret av bransjeorganet Ad Age (som kommer ut i dag) legges det ved en liksomversjon av bladet laget med 1960-tallslook. I tillegg har serien gitt inspirasjon til reklamefilmer, motedesign, lightere, CD-er og kalendre. Prisutdelinger, utstillinger og fester blir også gjort med «Mad Men»-tematikk.

Reklame og populærkultur «TV-seriens slagkraft indikerer den konstante interaksjonen mellom reklame og populærkultur, intensivert på grunn av settingen», skriver NY Times.

– Folk i bransjen snakker om serien, og samles for å se den sammen, forteller Mary Warlick, som er i toppledelsen hos One Club for Art and Copy.

One Club har for tiden en utstilling med formål å hedre de virkelige reklamepionerene som TV-serien baserer seg på, markante figurer som Mary Wells Lawrence, George Lois, David Ogilvy og ikke minst Bill Bernbach.

Utstillingen er å se på avdelingen for Science, Industry and Business hos New York Public Library frem til 26. september. Adresse: 188 Madison Avenue.