Målløse og lykkelige i Cannes

I går ble Mediafront historiske. Med sin jobb for Sol, «Sol kommenterer», vant de Grand Prix i Cyber-kategorien under årets Cannesfestival. Da begynte kreativ leder Mathias Friis nesten å grine.

12991 99c15 original

Det er et lykkelig og målløst Mediafront som møter KF bare timer før de skal på scenen på Palais de festival og hente sin Grand Prix i Cyber. Kreativ leder Mathias Friis forteller at det slett ikke var så langt unna at det kom en liten tåre når den endelige beskjeden om at Grand Prixen var deres kom.
– Jeg får en tåre i øyet av det her. Det er nesten litt uvirkelig, men det føles jo bare godt. Vi sitter egentlig og er litt målløse og har ikke så mye å si, ler han.

Hvilke forventninger hadde dere selv til jobben for Sol?
– Vi var jo fornøyd med shortlist og det var veldig viktig at folk ikke sa det om vi ikke var shortlistet før vi gikk på flyet for å si det sånn. Det er klart vi drømte om en pris, men jeg tror vi alle sammen er en gjeng som ikke mister fullstendig fotfestet og ikke håper for mye, men heller blir gledelig overrasket.

I fjor vant byrået bronse for sin jobb «Try drugs», som de gjorde sammen med Kitchen. Også i år viste et samarbeid med Kitchen seg å være veldig fruktbart. «Se min kjole» ble belønnet med en bronseløve.

Følg med
Mediafront startet opp i 1996 og har siden den gang jobbet jevnt og trutt med det byrået selv forteller har vært mange forskjellige jobber. Mathias Friis mener de har gjort nesten alle typer jobber det går ann å gjøre i løpet av de tolv årene de har holdt på.

Hva er viktig for å lage gode interaktive løsninger?
– Jeg tror at for det første så må du være ufattelig klar over hva som er bra, hva som finnes og hva som er grunnleggende godt. Det må på en måte bare være der, og derfor må man følge med. For egen del har jeg siden jeg var fire år gammel sett og sett og sett, og på den måten lært å måle opp ting mot hverandre. Slik tror jeg at man lettere får teft for hva som funker og ikke. Minst like viktig tror jeg det er at driven, ønsket og entusiasmen mot å komme dit er der. Men du må jo også vite hva du skal se etter, så de to tingene sammen kanskje.

Pål Dobloug, tekstforfatter i Mediafront og på vinnerløsningen, mener også at byrået har vært gode på å sette sammen et godt og variert miljø.
– Mediafront har fra begynnelsen av også hatt kreatører i byrået. Det er jo noe man kanskje begynner å se at andre interaktive byråer gjør nå også, at de ansetter kreatører. Mediafront har alltid vært en sammensetning av teknologi, design og den gode stragiske ideen. Det har vi holdt fast ved og det ser man kanskje litt frukter av nå, mener han.

Allsvenskan Vårt kjære naboland Sverige har som kjent vært nærmest uslåelige i Cyber-kategorien i flere år. På kort tid har derimot Norge tatt innpå, og snappet i går selveste Grand Prix foran de gule og blå.

Hva har skjedd i Cyber-miljøet i Norge de siste årene, som gjør at vi går hen og vinner hele tre priser i Cyber-kategorien og blandt dem selveste Grand Prix?
– Norge har tatt et langt steg videre og blitt bedre, og nå er vi ikke så langt unna Sverige. Det har skjedd mye i Norge. Det er både interessante byråer som har dukket opp og med dem flere gode jobber. Det henger vel også litt sammen med budsjettene til interaktive media, det er ikke mange år siden man fremdeles lagde bannere for bare noen tusenlapper. Nå er jo nettløsninger et viktig og vesentlig medie, noe som tilsvarer større budsjetter som gir muligheter til å lage større og mer spennende løsninger. Selv om vi fremdeles er langt unna de store internasjonale løsningene i budsjett, sier Pål Dobloug.

Mathias Friis mener også at de gode og innovative løsningene har kommet som et resultat nettopp på grunn av budsjettvunget annerledestenkning.
– I og med at perspektivene til Norge er et litt mindre marked med litt mindre penger, er vi er nødt til å tenke litt annerledes. Sånn har det vel egentlig vært siden 70-tallet, det at man må på en måte har vært nødt til å tenke litt mer kreativt. Det tror jeg nok kan være noe av grunnen til at vi har litt mer tvist på våre løsninger og derfor kan kjempe mot de helt store, avslutter han.