Naivt å be om hundrevis av millioner

HSH-direktør Hilde Charlotte Solheim sier at 245 millioner kroner til Norges-reklame er for lite, men mener regjeringen viser vilje til satsing.



Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2009 å bevilge 245 millioner kroner til å fremme norsk reiseliv, hvorav 235 millioner kroner foreslås bevilget gjennom Innovasjon Norge.

Med blant annet 30 millioner kroner mer til turistmarkedsføring, viser regjeringen vilje til satsing på norsk reiseliv, mener reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH.
– Jeg at ser at ikke alle er like imponert over økningen til turistmarkedføring, og er delvis enig, men det er litt for lettvint å tro at man kan hale ut hundrevis av milioner til betalt kommunikasjon fra statsbudsjettet, mens folk fortsatt ligger i sykehuskorridorer. Dette har vært en svært krevende budsjettpost å få til en skikkelig økning på, det vet vi som har jobbet med saken de siste årene, sier Solheim i HSH til Kampanje.

– Sammenligner vi Norge med landene som virkelig mener alvor med internasjonal turistmarkedsføring, er 245 millioner dessverre fortsatt smått. Men de siste årene har vi altså hatt pen årlig økning, etter mange års stillstand. Dette viser at den politiske viljen til å satse på reiseliv er til stede, noe som fortjener honnør, sier hun.

– Nord-Norge sakket akterut Reiselivsdirektøren viser til at Norge i mange år lå bom fast på en turistmarkedføring godt under 100 millioner kroner.
– Nå kan man i alle fall gjennomføre gode kampanjer i noen prioriterte markeder som gir dokumenterte resltater, blant annet for Vestlandet, sier Solheim.

HSH mener dette er nødvendig å etablere en tydelig og attraktiv profil for norsk reiseliv nasjonalt og internasjonalt. Derfor er det riktig å trappe opp den statlige innsatsen til dette formålet, fastslår Solheim.

Ti millioner kroner av økningen i markedsføringspotten er øremerket Nord-Norge.
– Det haster å ta grep som kan øke Nord-Norges internasjonale markedsandeler. Manglende samarbeid og koordinering av arbeidet med reiseliv i landsdelen har gjort at man har sakket klart akterut i kampen om internasjonale turister, sier reiselivsdirektøren.

– Finansuro stiller høye krav Økt satsing på Nasjonale turistveger, økt innsats til næringsutvikling knyttet til nasjonalparkene, forvaltning av kulturminner og fortsatt økt satsning på museene er alle viktige tiltak for norsk reiseliv.

Solheim ser mange positive tiltak og satsninger for norsk reiseliv i budsjettforslagene for de mange departementene som til sammen forvalter og utvikler de ulike elementene som inngår i det norske reiselivsproduktet. Det er likevel usikkert om tiltakene som foreslås er tilstrekkelig til å veie opp for den meget krevende markedssituasjonen norsk reiseliv er på vei inn i.
– Finansuro, tidvis høy kronekurs og et høyt kostnadsnivå i Norge stiller høye krav til norsk reiseliv. I tillegg er det internasjonalt en lav kjennskap til Norge som reisemål. Derfor er det gledelig at Regjeringen fortsetter opptrappingen av turistmarkedsføringsbevilgningen, sier Solheim.

– Viktige skritt Hun understreker også at det er svært viktig å fortsette arbeidet med å bedre koordineringen av reiselivspolitikken og samarbeidet mellom offentlige og private aktører, som ble satt i gang med regjeringens nasjonale reiselivsstrategi fra desember 2007.
– Vi har tatt noen viktige skritt mot en mer helhetlig reiselivspolitikk, men skal vi få full effekt av tiltakene i budsjettet, må man fortsette arbeidet med å få sektorene som påvirker reiselivet til å samarbeide og inkludere hele verdikjeden i arbeidet med å utvikle og markedsføre Norge som reisemål, understreker Solheim.

Her er noen av budsjettpostene som har betydning for norsk reiseliv:

* Regjeringen setter av 30 millioner kroner mer til å fremme Norge som reisemål i 2009 over Nærings- og handelsdepartementets budsjett. Dermed kommer turistmarkedsføringsbevilgningen opp i 245 millioner kroner. Av økningen på 30 mill. kroner er 10 mill. satt av til å styrke profileringen av Nord-Norge.

* 50 millioner kroner til å videreutvikle nordnorsk reiseliv over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.

* 5 millioner kroner til et Norwegian Centre of Expertise (NCE) innen reiseliv.
* 62,5 millioner kroner til deltakelse verdensutstillingen EXPO 2010 i Shanghai i Kina.

* Svalbard Reiseliv AS 2,1 millioner kroner.

* 100 millionar kroner til Nasjonale turistveger over Samferdselsdepartementets budsjett. De18 turistvegene skal være ferdig utviklet til en samlet turistattraksjon innen 2016.

* 140 millioner kroner mer til arbeidet med verneområder, blant annet tiltak knyttet til verdiskaping, reiseliv og næringsutvikling. Fem millioner kroner mer til nasjonalparksentra og andre informasjonssentra knyttet til verneområder.

* 268 millioner til kulturminner, blant annet fem millioner kroner til istandsetting av Bryggen i Bergen.

* 120 millioner mer til museer og kulturvern Museer over hele landet styrkes og utvikles. 39 millioner kroner av økningen er midler til konsolidering av museer i det nasjonale museumsnettverket. I tillegg foreslås 15 millioner kroner til andre kulturverntiltak, under dette nær 11 millioner kroner i tilknytning til Kulturminneåret 2009.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.