NORD DDB og ice vant årets første Sølvmikk
Den beste radioreklamen i januar har mobil- og bredbåndsoperatøren ice som avsender, og handler om hva folk faktisk vil bruke 5G-nettet til.

En ny kampanje på alle flater fra ice og NORD DDB fokuserer på hva folk flest faktisk vil bruke det nye 5G-nettet til (spoiler: stort sett det samme som vi bruker 4G til). I radiokampanjen får de god hjelp av kundeservicen til konkurrerende mobilselskaper med å dramatisere dette poenget.
Sølvmikkjuryen applauderer og ønsker seg om mulig enda sterkere lut fremover: «Til årets første Sølvmikk var det stort sett bare positive ord å hente fra juryen. Telefonsvarer-spotten skiller seg litt ut fra de to andre, men viser også at konseptet kan taes ut på flere måter enn den «klassiske» tulletelefonen. At radio tar konseptet fra tv-kampanjen og gjør det til sitt eget, blir også applaudert. Kanskje lov å håpe at strikken dras ytterligere til neste runde?»
Kreativt team på jobben var Glenn Haugen og Zakarias Nadir, og det øvrige teamet besto av konsulent Thomas Olsson og prosjektleder Maja Berdychowska. Både Og produserte jobben.
«Fjernkirurgi»
«Fjernbordtennis»
«Tast 1 for …»
Eine kleine varebil
Til arbeidet som har vunnet andreplassen i januar har Fiat og Geelmuyden Kiese brukt profesjonelle musikere på leketøy-instrumenter for å illustrere at proffer trenger proft utstyr. Juryens begrunnelse: «Lekent og velprodusert var noe av det første som kom opp. Så ble det litt diskusjon. Hva sier voicen egentlig på starten. «Ser man det»? Vet alle at «serenade» er et begrep innenfor klassisk musikk? Det spiller ingen rolle, for diskusjonen gikk fort over i at de fleste ønsket seg flere uttak. Og flere sjangre. Noe juryen også håper at de får.»
Hos GK har teamet bestått av kreatørene Erik Lysø og Øystein Vik, konsulent Pål Drage og prosjektleder Trine Bøe Jakobsen. Både Og produserte.
«Mozart»
OMO Raymon
Østfoldsk er selvsagt en dialekt like god som andre. Men det kan vel tenkes at østfoldingene prekær på en måte som blir oppfattet som artigere enn andre mål, slik vi har sett adskillige eksempler på både innenfor revy og reklame. Juryens dom synes å indikere det samme: «En liten «dært» med østfolddialekt kan noen ganger være alt som trengs, både for å skille seg ut i reklameblokken og for juryen.»
Det er Både Og som står for idé og produksjon, med det kreative teamet Kristine Riis og Øystein Johnsen i spissen. Ola-Per Ekblom var konsulent, mens prosjektleder var Elisabeth Andonov.
«Dært»
«Gåte»

Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.